woensdag 3 december 2014

Pittige broccoli soep


Ik ben best trots op deze soep :D. Niet dat het nou zo moeilijk is. Maar ik begon met het koken van de bouillon en de broccoli wat goed ging, alleen toen ik tussendoor ging proeven vond ik de soep maar flauw en saai en was ik bang dat mijn idee in mijn hoofd van de "broccoli soep" zou mislukken. Maar hij is nog lekkerder dan ik had verwacht. Ik gooide zelf altijd het grootste gedeelte van de stronken weg, maar nu heb ik ze van twee keer bewaard in de vriezer en daar dus heerlijke soep van gemaakt. Zo kan je dus heel je broccoli gebruiken ;).


Benodigdheden (4-6 personen):
2 stronken broccoli, in stukken (alleen de stronken, het afval dus eigenlijk of anders 1 hele stronk broccoli)
3 aardappelen  
1 teen knoflook, gesneden
1 ui, gesnipperd
2 groenten bouillonblokjes
1,5 l water
50 gr geraspte kaas
1/2 rode peper, gesneden
10 plakjes ontbijtspek
peper
zout
nootmuskaat

Bereidingswijze:          

Fruit een uitje in een beetje olijfolie in een soeppan. Voeg dan de knoflook en peper toe en bak even mee. Voeg de twee bouillonblokjes toe, giet het water erbij en breng aan de kook. Doe dan de broccoli en de aardappelen in de pan en kook op medium tot laag vuur voor een uurtje. Pureer het fijn met de staafmixer. Let op dat je de staafmixer goed in de pan doet anders spettert de hete soep overal. Je kan het niet helemaal fijn pureren of juist wel, zoals ik heb gedaan. Bak ondertussen de spek lekker krokant in een pan (zonder olie, spek is vet genoeg). Voeg dan peper, zout, nootmuskaat en de kaas toe aan de soep. Roer alles goed door. Serveer met de spekjes bovenop, soepstengels, toast of zelfgemaakte croutons (recept op mn blog) of een lekkere kaastosti. Enjoy!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten