dinsdag 31 maart 2015

Gooey chocolate brownie met walnoten en lonka fudge salted caramel


Eerlijk: ik ben nooit echt fan van brownies geweest, totdat ik deze dus maakte. Wow, hier zou ik gewoon mee op de bank kunnen zitten en met een vork het hele bakblik leeg eten hahaha. Het is zo zacht, zo vol van smaak, het is gooey... het is chocolade.. Dat gevoel, dat gooey, komt waarschijnlijk omdat dit een recept met echte chocolade is gemaakt en geen cacaopoeder. Plus dat ik het nu dus nog lekkerder heb gemaakt met de salted fudge: OMG! Ik moet erbij zeggen dat de fudge wel iets te hard was dus ik adviseer er een eetlepel of twee meer slagroom bij en misschien een blokje minder fudge. Zo blijft denk ik de caramel iets zachter. De moeite waard!


Benodigdheden: 
Brownies:
150 gram bloem
250 gram boter
250 gram chocolade (tenminste 70 % cacao)
350 gram witte basterd suiker
6 eieren
1 tl vanille extract
snufje zout
walnoten (in stukjes gehakt)
Salted caramel:
5 el slagroom
3/4 zak lonka fudge
zeezout

Bereidingswijze:
Smelt de 250 gram boter en chocolade. Mix in een kom de suiker en eieren; eerst op lage snelheid, daarna wat sneller. Voeg dan de vanille extract toe. Even goed mixen. Voeg hierna het chocolade/boter mengsel toe. Mix op medium snelheid. Voeg dan de bloem en het snufje zout toe en mix goed door. Bekleed een bakblik met bakpapier en smeer de zijkanten in met boter. Bestrooi de bodem van het bakblik met de walnoten. Giet dan het chocolade mengsel in het bakblik. Bak in ongeveer 30 minuten op 180 C. Laat afkoelen voor minimaal een uur. 
Verwarm de slagroom in een pan en voeg de lonka fudge toe. Laat het op zacht vuur smelten en blijf goed roeren, het kan ineens heel snel gaan. Haal het van het vuur wanneer het een dikke, stroopachtige brij is. Laat even afkoelen. Giet dan over de afgekoelde brownie en bestrooi de caramel met zeezout. Laat de caramel hard worden en klaar!  Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten