maandag 19 oktober 2015

Zoete aardappel soep met gerookte kip



Heerlijke, warme soep met wat lekkere hapjes en goede mensen om je heen is soms alles wat je nodig hebt op een zondag. Met deze herfstige, koude dagen is deze soep echt lekker. Qua dikte doet het me denken aan erwtensoep; een vullende en stevige soep. Stokbroodje met roomboter erop en klaar. O ja dit wil ik ook even delen: zoete aardappelen zijn niet allemaal oranje van binnen!! De zoete aardappel die ik ken is rozig van buiten en oranje van binnen. Ik had er twee op de markt gehaald en bedacht me dat dat toch niet genoeg was, dua haalde ik er nog twee bij de AH. Tenminste dat dacht ik...
. Deze waren een beetje bordeaux rood van buiten (niks raars aan dacht ik),  maar wit van binnen! Ik baalde al en dacht heb ik een freaking suikerbiet gekocht ofzo?! Thank god voor google, want daar stond dat ze ook wit kunnen zijn van binnen. Ook stond er dat de oranje (rozig van buiten dus), meer vitamine bevatten dan de witte. Ik wist dit allemaal niet en was gelukkig niet de enige. Ik denk trouwens dat je zeker wel 8 kommen soep uit dit recept haalt. Probeer het eens uit :).

Nodig:
4 grote zoete aardappelen    
1 gerookte kipfilet
verse gember (ongeveer 2x2 cm)
1 ui
2 tenen knoflook  
2 tl chillivlokken 
scheutje melk
1 1/2 liter groentebouillon     
200 gr crème fraiche 
peper
zout     

Bereiden:
Snipper de ui en de knoflook. Rasp de gember tot een soort puree. Schil de aardappelen en snijd ze in kleinere blokjes. Verhit wat olie in een pan. Bak de ui en knoflook even aan en voeg ook de chillivlokken toe en bak even mee. Voeg de bouillon en gember toe en breng aan de kook. Voeg dan de zoete aardappel toe en kook tot ze gaar zijn. Snijd ondertussen de kipfilet in reepjes. Zet dan de staafmixer in de pan en pureer de zoete aardappel tot een soep. Proef even en voeg een scheut melk toe en roer dit door. Voeg dan peper en zout naar smaak toe. Schep een kom vol met soep, schep hier een lepel crème fraiche op en leg er wat reepjes gerookte kip op. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten