woensdag 29 oktober 2014

Almond-vanilla cookies


Ok hier ging best wat mis toen ik het ging maken. Ten eerste heb ik een te kleine foodprocessor :S! Wat dus al een groot probleem was. Toen had ik dus iets verkeerd afgewogen waardoor het deeg papperig was. Ik zag het somber in, maaar toen herpakte ik mezelf voegde wat extra liefde toe en wow wat is het lekker geworden! Ik kreeg al op mijn kop van mensen dat ik er zo weinig had gemaakt!


Benodigdheden:      
Koekjes deeg naturel:
160 gr bloem
1/2 tl bakpoeder 
1/4 tl zout           
100 gr poedersuiker
30 gr kristal suiker
280 gr ongezouten boter (koud en in blokjes)
Amandel koekjesdeeg:
1/2 tl amandel extract
1 tl roze kleurpasta
2 el bloem
sprinkles

Naturel koekjesdeeg:
Mix de bloem, bakpoeder, het zout, en de suiker in een foodprocessor. Voeg de boter toe en mix dit totdat het een beetje op maismeel lijkt. Voeg 1 tl vanille extract en mix totdat de mix een soort bal vormt. Het zal eerst nog wat kruimelig zijn.
Amandel koekjesdeeg:
Verdeel het deeg in tweeën en stop één deel terug in de processor. Voeg de amandel extract, roze kleurpasta en bloem  toe en mix totdat het goed in elkaar is opgenomen.

Rol allebei de porties deeg (apart) uit tussen twee stukken bakpapier. Rol ze uit tot het deeg ongeveer 1 cm dik is. Leg deze twee delen deeg (tussen het bakpapier) in de koelkast voor plus minus 2 uur. Verdeel de sprinkles over een plaat of groot bord. Haal het deeg uit de koelkast. Haal van allebei de delen deeg van boven het bakpapier af. Til er één op en leg het op het andere gedeelte van het deeg. Haal nu het bakpapier van de bovenkant af en snijd de stukken deeg in één geheel, zodat de zijkanten gelijk zijn. Rol, als het deeg wat zachter is, het deeg met de lange kant over elkaar. Probeer dit zo strak mogelijk te doen zodat er zo min mogelijk lucht tussen komt. Til het dan voorzichtig op en rol het door de sprinkles en druk goed aan. Wrap het in huishoudfolie en laat in de koelkast opstijven voor 4 uur, zodat het hard genoeg is om in plakjes te kunnen snijden. Verwarm de oven voor op 170 °C. Snijd het deeg in plakken van ongeveer een cm en bak voor ongeveer 15 tot 17 minuten. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten