maandag 29 juni 2015

Pittige gazpacho met gerookte makreel


Dit recept maakte ik om 2 redenen:
1. Omdat ik altijd al een keer gazpacho wilde maken. 
2. Omdat dit het perfecte recept was voor mijn bloginsiders van uitpaulineskeuken.com (hierover later meer of neem een kijkje op mn facebook) ! 

Gazpacho is een koude soep. In mijn hoofd klopt dit niet echt, omdat voor mij soep warm hoort te zijn. Ik was dus wel een beetje verbaasd dat deze soep erg lekker was. 
Ik had wat familie thuis uitgenodigd om te komen proeven, want ja ik hou van delen en ik wilde graag wat meningen van anderen. Toen ik de soep serveerde was iedereen (net als mij) verbazend verrast. Yesss! Een geslaagd receptje dus; altijd fijn! Het is zo'n fijn gevoel als je mensen kan laten genieten van je eten, echt ik hou er zo van. Ook hier zijn weer genoeg variaties mee mogelijk natuurlijk. Voeg eens wat mais toe in plaats van doperwten óf in plaats van makreel voeg je krab of kipreepjes toe. Of maak er wat over heerlijke quesedillas of maisbrood bij (staan  allebei op mijn blog) !


Benodigdheden:
2-3 el olijfolie
1 rode ui, grof gesneden
1 groene peper, fijn gesneden
2 teentjes knoflook, fijn gesneden  
2 blikken gepelde tomaten (2 x 400 gr)
1 tl gerookte paprikapoeder
1/2 tl oregano
1/2 tl komijnpoeder
1/4 tl chillivlokken    
500 ml groentebouillon  
1 el rode wijnazijn  
1 tl fijne suiker
peper en zout
1 el honing
klein blikje doperwten  
200-300 gr gerookte makreel  
2 mais tortilla's
Hüttenkäse    
olie om in te bakken
peterselie
limoen, partjes

Bereidingswijze:
Verhit de olijfolie in de pan en voeg de ui, peper en knoflook toe en laat even bakken totdat het zacht is. Voeg dan de specerijen, peper en zo en azijn toe en bak even mee. Voeg dan de tomaten, bouillon, suiker en honing toe en kook voor ongeveer 10 minuten op laag vuur. Laat even afkoelen en pureer dan de soep. Je kan hem helemaal glad pureren of laat nog wat stukjes heel. Voeg de doperwtjes toe. Laat het wat afkoelen en zet dan de pan in de koelkast. Hou er rekening mee dat dit zeker een halve dag nodig heeft.
Wanneer je de soep gaat serveren:
Verhit een goede laag olie in een wok. Snijd ondertussen de tortilla's in reepjes of stukjes. Bak dit dan goudbruin en laat uitlekken in een vergiet of op een bord met keukenpapier. Schep de soep in een kom. Leg wat stukjes makreel in het midden, een schep Hüttenkäse erop, knapperige tortilla erbij en dan wat gehakt peterselie on top en knijpje partje limoen uit over de soep. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten