woensdag 9 december 2015

Cranberry chutney



Soms weet ik echt niet hoe ik bij iets kom. Ik denk dat ik heel veel verschillende inspiratie zie en lees en dat in mijn hoofd combineer tot een gerecht. Niet dat dit zo
ontzettend bijzonder is en dit zal ongetwijfeld al bestaan, maar ik heb het wel zelf bedacht. En ik vind dat best cool. Dit is zo lekker op brood of een bagel met Philadelphia. Echt... genieten gewoon! Scones met jam en clotted cream kennen jullie wel toch? Daar lijkt deze combi op, maar dan pittiger en hartiger. 
Wanneer je met kerst stokbrood serveert kan je dit er lekker op smeren. Je kan ook een stuk kip of rollade of wat voor vlees dan ook op je vork prikken en smeer hier dan een dot van deze chutney op en eet smakelijk.

Nodig (ongeveer 2 potjes):
500 gr cranberries, diepvries
1 ui
1 rode peper
1 stuk gember, 2 bij 2cm
1 el kaneel
2 kruidnagels
300 gr suiker
1 el honing
sap van een halve citroen
1/4 tl cayennepeper 

Bereiden: 

Pel en snipper de ui. Verhit olie in een pan en fruit de ui en voeg de cranberries toe. Snijd de peper in stukjes. Schil de gember en snijd fijn. Voeg de peper en gember toe aan de pan en laat circa 30 min. op laag vuur koken. Mix dan met een staafmixer tot een glad geheel. Als je van stukjes houdt, mix je het niet of even kort. Voeg de kruidnagel, honing en kaneel toe en de suiker en laat nog 10 min. mee koken. Breng het op smaak met cayennepeper en citroensap en laat nog plus minus 10 minuten inkoken tot jam dikte. Schenk de chutney in een schone pot, dek af met plastic folie en laat afkoelen. Doe de deksel erop en bewaar in de koelkast. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten