zaterdag 5 december 2015

Mini sinaasappel-pepernoot kwarktaartjes



Ik geef toe ik ben veeel meer van kerst dan Sinterklaas. Nu het vandaag pakjes avond is, en ik dat uiteraard vier met mijn kleine boef en familie en vrienden, besloot ik toch nog even wat te maken. Dit zijn van die makkelijke een-persoons traktaties net als cupcakes. Je kan natuurijk met van alles variëren: aardbeien, mango, kiwi als fruit of speculaas bodem, vanille of oren koekjes bodem. Het liefst had ik ook nog een Sinterklaas taart gemaakt, maar ik probeer me even in te houden ;). Je hoeft niks te bakken wat wel makkelijk is soms en omdat ik honing ipv suiker heb gebruikt en havermoutmeel en kokosolie zijn ze nog best gezond ook. Misschien kan je ze niet meer voor Sinterklaas maken, maar varieer met smaken en toppping en maak ze voor kerst misschien ;).

Nodig:
voor de bodem:
200 gr havermoutmeel
4 el kokosolie
4 el honing
4 tl speculaas&koekkruiden
snufje zout

voor de vulling:
900 gr kwark
6 el honing
6 blaadjes gelatine

2 muffin/cupcake-bakvormen
bakpapier of cupcakevormpjes

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 175-180 C. Smelt de honing en kokosolie in een kom in de magnetron (ik deed er ongeveer 5 keer 30 seconden over om het helemaal te smelten). Voeg dan de havermout, koekkruiden, zout en de gesmolten kokosolie met honing toe aan een grotere kom en mix dit goed door. Bekleed de bodem van de muffin/cupcake-bakvorm met een klein rondje bakpapier (tip: knip de bodem van een cupcakevormpje eruit en je hebt hetzelfde formaat als de bodem van de muffin/cupcake-bakvorm). Verdeel het havermout-mengsel over de bakvormen en druk goed aan met de onderkant van de lepel. Bak dit in ongeveer 15 minuten en laat daarna goed afkoelen.
Leg 6 blaadjes gelatine in koud water om zacht te worden. Mix ondertussen de kwark en de honing in een kom. Verwarm de sinaasappelsap in een pan. Doe dan de gelatine blaadjes in de pan met sinaasappelsap en roer even door. Haal het dan van het vuur en laat even afkoelen. Voeg dit dan aan het kwark mengsel toe en mix goed door. Giet dit mengsel (wat een beetje waterig is, dat hoort) op de havermout bodem en zet dit voor zeker 3 uur in de koelkast. Leg er een pepernoot op en dan... Enjoy!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten