donderdag 17 december 2015

Sateh ajam



Sateh sateh!! Als ik dit hele dagen thuis uit de muur kon trekken dan zou ik zo dik zijn ondertussen. Stiekem wel een beetje heel erg gelukkig hahahaha. Dit is lekker bij een soort rijsttafel, als snack of... gewoon
altijd elk moment van de dag. Als je dit op een of andere manier over hebt na een avond kan je hier heerlijke dim sum mee maken (staat ook op mijn blog).
Ik maak dit eigenlijk altijd met kip, omdat ik dat lekker vind. Varkensvlees zie je ook heel vaak natuurlijk. Ik heb best een basic marinade gemaakt, maar ook hier kan je lekkere kruiden en specerijen aan toevoegen. Laat het bijvoorbeeld marineren in een zelfgemaakte indiase curry marinade of wat dacht je van zelfgemaakte Surinaamse roti kruiden/marinade. Het zijn maar wat ideetjes he. En nog 1 ding; je kan het gewoon in een koekenpan bakken. Het hoeft niet per se in een grillpan of op een barbecue. 

Nodig:
2 kipfilets
2 el zoute ketjap
2 el zoete ketjap
1 el gembersiroop
2 teentjes knoflook
1 ui
peper
zout

saté stokjes
wokolie, om in te bakken

Bereiden:
Leg de saté stokjes een halve dag tot een dag na te voren in water om te weken. Mix de ketjap, gembersiroop, peper en zout. Snijd de ui in grove stukjes en snijd ook de knoflook fijn. Voeg dit toe aan de ketjap marinade. Snijd de kip in blokjes en voeg toe aan de marinade en laat een halve dag staan of zelfs een nacht. Rijg de kip aan de saté prikkers en bak ze in een grill of gewone koekenpan rondom bruin en gaar in de marinade. Serveer met de kokosrijst of jasmijn rijst. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten