donderdag 28 januari 2016

Red velvet cake


Red (freakin') velvet cake !! Dit is volgens mij mijn unicorn. Dit voelt als een illusie cake en lukt me nooit. En wanneer ik zeg lukt me nooit bedoel ik het volgende: hij is bij mij nooit zo rood als dat ik op foto's van andere bakkers zie plus! dat ik me af
begin te vragen of ik ooit wel eens een goeie red velvet cake heb geproefd, omdat ik toch een hele andere smaak voor ogen heb (of technisch gezien in mijn mond heb) als ik aan een red velvet cake denk. Nu kwam ik dit recept tegen en ja toch wil ik het weeer een keer proberen. Ook deze werd niet zo rood als ik had gehoopt, maar de smaak was gelukkig wel een van de betere :D. Ik begin me ook af te vragen hè of ze in die red velvet cakes, die er super rood uit zien, wel cacao stoppen?? Ik geef niet op hoor. Jullie zien op een dag zo'n fel rode red velvet voorbij komen. Nieuwe missie!

Nodig:
Cake:
120 gr boter, kamertemperatuur + extra om in te vetten
300 gr suiker
2 (biologische) eieren
240 ml karnemelk
1 tl vanille extract 
rode kleurstof (poeder of gel)
20 gr cacao poeder
300 gr bloem
1 tl baking soda, ook wel Zuiveringszout (geen bakpoeder!)
1 el appelciderazijn

Glazuur:
120 gr boter, kamertemperatuur 
240 gr roomkaas
600 gr poedersuiker
1 tl vanille extract
Optioneel:
granaatappelpitjes 

2 bakvormen met een doorsnede van 20 cm

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 175 °C. Bekleed de bodems van de bakvormen met bakpapier en vet de zijkanten in met boter en zet even weg.
Neem de mengkom van (het liefst en het makkelijkst) een staande mixer en klop hierin de boter met de suiker tot een licht en luchtig mengsel (dit kan ook met een handmixer). Klop de eieren los, voeg ze geleidelijk toe en meng tot ze volledig opgenomen zijn in het boter/suikermengsel. Meng de karnemelk met het vanille-extract en kleur dit helder rood met de rode kleurstof. Zeef de bloem samen met de cacaopoeder in een aparte kom. Voeg al mixende de helft van het karnemelkmengsel bij het beslag, daarna de helft van het bloemmengsel, vervolgens het andere deel van de karnemelk en dan ook het laatste deel van het bloemmengsel. Mix goed door tot het beslag mooi rood gekleurd is. Voeg het zuiveringszout en de azijn toe en meng goed door het beslag. Verdeel het beslag over de twee bakvormen en bak ze 30-35 minuten in de oven, of tot een satéprikker er schoon en droog uitkomt als je deze in het midden steekt. Laat de cakes even in de vorm afkoelen, haal ze dan uit de vorm en leg ze op een rooster. Laat volledig afkoelen.

Mix voor het glazuur de zachte boter met de roomkaas in een kom met een handmixer en klop tot ze goed gemengd zijn. Voeg geleidelijk de poedersuiker toe totdat deze volledig is opgenomen (voorzichtig anders vliegt je poedersuiker door heel de keuken!). Meng als laatste het vanille-extract erdoor en mix nog 5 minuten, totdat het glazuur luchtig is. Snijd een klein stukje van de bovenkant van beide cakes af en verkruimel dit. Verdeel met een paletmes of spatel een deel van het glazuur over de bovenkant van 1 van de cakes. Plaats hierop de tweede cake en smeer de rest van het glazuur erop. Bestrooi de taart eventueel met de granaatappelpitten. Of zoals ik heb gedaan: bestrooi ze met kruimels van de afgesneden bovenkant. Enjoy! 

Bron: Menno de koning, Heel Holland bakt en een beetje van mezelf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten