dinsdag 26 januari 2016

Appelmoes (zonder geraffineerde suiker)


Wat doe je als je veel appels hebt en ze zijn al rimpelig aan het worden? Ik maakte er appelmoes van. Nee ik had niet teveel gekocht, maar noem het
een miskoop. In ieder geval ging ik ze natuurlijk niet weggooien. De vorige keer dat ik appelmoes wilde maken had ik een leesfoutje gemaakt en gebruikte ik veeeeeel te veel water. Dus poging nummer twee en even goed lezen deze keer :D! Je kan hier zo lekker mee variëren. Bijvoorbeeld: kook in de herfst lekker steranijs en een kaneelstokje mee of voeg in de zomer frisse citroensap of misschien zelfs wat sinaasappelsap  toe. Gember, rode peper of kruidnagel zijn ook lekkere toevoegingen. Benieuwd wat jullie varianten zijn. Hier zit trouwens geen geraffineerde suiker in, wat gezonder dus ;).

Nodig:
600 gr appels, al geschild en in stukjes
2 el honing
1/2 rode peper
150 ml water

Bereiden:
Snijd de peper in kleine stukjes. Voeg alles samen in een steelpan en zet op hoog vuur, totdat het water gaat koken en zet dan op laag vuur. Laat dit plus minus 3 kwartier tor een uur koken en roer regelmatig even door. Pureer het als je het fijner wilt hebben en als je meer een compote wilt, laat je het zo. Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten