donderdag 17 maart 2016

Salted chocolate - sinaasappel cake



Op het moment crave ik echt naar chocolade en deze chocolate cake zou er goed in gaan... helemaal.. Geef me de cake lauw warm in het bakblik en een vork erbij en ik voel me gelukkig. Maar ok helaas heb ik deze nu niet even snel gemaakt en bovendien is het niet mijn cheat vandaag hahaha (ik lach als
een boerin met kiespijn, want het is wel jammer)...
Mensen zijn verrast op mijn werk als ik het bordje salted chocolate - sinaasappel cake erbij zet. Salted chocolate?? Zout? Jep lieve mensen.. zout! Zout haalt de smaak van de chocolade nog meer naar boven, het zorgt een soort van dat je de chocolade nog beter proeft ;). En ja sinaasappel en chocolade zijn voor mij (en vele anderen) een goed huwelijk. 
Ik maakte deze omdat we een paar dagen lang wt mensen van andere filialen op mijn werk hadden. Hun zien heel vaak al mijn posts voorbij komen, maar ze proeven nooit iets daarvan. Nu had ik de kans om ze eens wat lekkers van me te laten proeven. Nou het was goed geslaagd geloof ik zo. Alleen maar positieve reacties.
Ik zou zeggen maak hem zelf ook eens!

Nodig:
Cake:
225 gr zelfrijzend bakmeel
125 gr pure chocolade 
175 gr witte basterdsuiker
100 gr boter
1 blikje gecondenseerde melk
2 eieren, los geklopt
100 ml (vers) sinaasappelsap


Ganache:
100 gr pure chocolade
100 ml slagroom

Versiering:
rasp van 1 sinaasappel 
grof (himalaya)zout

Materiaal:
tulband bakvorm
steelpan
mengkommen


Bereiden:
Bekleed de springvorm bodem met bakpapier. Verwarm de oven voor op 175 C. Zeef het bakmeel en een mespunt zout in een kom. Verhit de sinaasappelsap in een steelpan. Voeg dan de suiker, de boter, de chocolade toe aan de pan. Voeg ook de gecondenseerde melk toe. Verwarm op laag vuur tot een gladde massa. Voeg toe aan het bakmeel in de kom en roer tot een stevig geheel. Roer de eieren erdoor. Schenk in de vorm en bak circa 55 minuten in het midden van de oven. Controleer de gaarheid na 40 minuten door een saté prikker in het midden van de taart te steken. Is hij droog? Dan is de taart gaar. Neem de taart uit de oven en laat +/- 30 minuten afkoelen in de vorm. Verwijder de vorm en laat in circa 1 1/2 uur afkoelen.
Verhit dan de room in een pan en laat even zachtjes borrelen op het vuur.. Voeg de chocolade aan de room toe en roer goed door tot een dik chocolade mengsel: een ganache. Giet dit over de bovenkant van de cake. Rasp hier de sinaasappel boven en strooi royaal met zout. Klaar! Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten