dinsdag 20 december 2016

Spinazie lasagne met gerookte zalm


Dit wilde ik al langer eens uit proberen en ik weet dat spinazie en zalm en bladerdeeg super bij elkaar gaan, maar ik had het nooit zelf gemaakt. Op mijn manier dan wel. Super toevallig
begint een vriendin van mij er een poosje geleden over dat ze iets met gerookte zalm in een soort quiche wil maken. Ze zei dat mensen zo vaak verse zalm gebruiken in recepten, maar dat ze zo graag eens gerookte zalm wilde gebruiken. Nou ik kon haar in ieder geval mijn versie ervan laten proeven.

Nodig:
2 zakken bonduelle gehakte spinazie (diepvries)
200 gr Philadelphia (of de goedkope versie kan ook prima)
1 rol vers bladerdeeg
400 gr gerookte zalm
1 zakje pijnboompitten
1 ei, extra om te bestrijken
paneermeel
peper
zout
boter, om in te vetten

ovenschaal

Bereiden:
Laat de spinazie de avond voor dat je dit gaat maken ontdooien in een vergiet in een schaal, uit de verpakking en afgedekt met een bord of folie.

Verwarm de oven voor op 180 C en vet de ovenschaal in met boter. Rol het bladerdeeg uit en verdeel over de ovenschaal, zodat de bodem en zijkanten helemaal bedekt zijn. Laat "overtollig" bladerdeeg rustiek hangen dat komt straks goed. Prik gaatjes in de bodem met een vork en bestrooi dit met een paneermeel. Mix in een kom de Philadelphia romig. Kluts in een ander schaaltje het ei. Zorg dat de spinazie goed is uitgelekt. Voeg dan het ei (laat een el over om je bladerdeeg te bestrijken), de roomkaas, peper, zout aan de spinazie toe en mix goed door. Begin met het bouwen van je spinazie "lasagne". Eerst een laag spinazie en verdeel hier plakjes zalm over, dan weer een laag spinazie en dan weer een laag zalm. Eindig met een laag spinazie. Vouw de overige randjes bladerdeeg wat naar binnen en bestrijk deze met het overige ei. Zet dit in de oven voor ongeveer 25 minuten. Haal het na 25 minuten eruit en bestrooi met de pijnboompitten en zet weer terug in de oven voor ongeveer 10-15 minuutjes. Zo rooster je de pijnboompitjes gemakkelijk, maar hou het in de gaten. Haal de lasagne eruit als het bladerdeeg en de pijnboompitjes goudbruin zijn. Enjoy!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten