vrijdag 16 december 2016

Witte chocolade brownie met pistache


Eindelijk weer eens iets van mijn to-kook lijstje af kunnen strepen. Dit idee heb ik al zeker 3 kwart jaar denk ik en elke keer parkeerde ik het even omdat ik ondertussen al weer 101 ideeën was tegen gekomen 😒. Herkenbaar?  Een paar weken terug had ik alles in huis wat ik nodig had
en ik zou op kraambezoek gaan bij een vriendinnetje en wilde ook wat voor de mama meenemen. Vaak krijgen alleen de kleintjes een kado. Dus ja nu moet het gebeuren, dus maakte ik het.
Volgens mij smaakte het goed aangezien ze zo uit het doosje aan het eten was hahaha. Ik zou zeggen maak het zelf en maak iemand blij.

Nodig:
175 gram bloem
250 gram boter
350 gram witte chocolade
350 gram witte basterd suiker
6 eieren
1 tl vanille extract
4 el bosvruchten jam
snufje zout
handvol ongezouten pistache nootjes

(brownie) bakblik (+/- 30 cm bij 20 cm)

Bereiden:
Smelt de 250 gram boter en 250 gr witte chocolade. Mix in een kom de suiker en eieren; eerst op lage snelheid, daarna wat sneller. Voeg dan de vanille extract toe. Even goed mixen. Voeg hierna het chocolade/boter mengsel toe. Mix op medium snelheid. Voeg dan de bloem en het snufje zout toe en mix goed door. Bekleed een bakblik met bakpapier en smeer de zijkanten in met boter. Giet dan de helft van het chocolade mengsel in het bakblik. Verdeel hierover de 4 eetlepels jam in kleine klodders en verdeel met een mes over het gehele bakblik. Giet dan de andere helft van het chocolade mengsel in het bakblik. Bak in ongeveer 30-40 minuten op 180 °C. Laat afkoelen voor minimaal een uur. Hak de pistache nootjes fijn en zet even aan de kant. Doe de overige 100 gr chocolade in stukken in een magnetron bestendig schaaltje. Verwarm 30 seconden, roer even door (ook al lijkt het nog niet gesmolten) en herhaal dit totdat de chocolade gesmolen is. Giet dit dan over de brownie en strooi er gelijk de pistache nootjes over. Laat de chocolade hard worden en snijd dan in mooie blokken. Lekker om zelf op te eten of als gift weg te geven. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten