vrijdag 16 mei 2014

Vanille cupcakes met caramel gevuld en chocolade botercrème


Vanille cupcakes met caramel gevuld en chocolade botercreme

Ik maak mijn vanille cupcakes altijd met een mix van Funcakes. Ik heb al best wat mixen en recepten uitgeprobeerd en dit blijft toch mijn favoriet. Maar ik blijf op zoek naar een lekkere mix om helemaal zelf te maken. De mix van Funcakes kan je bij Pipoos kopen in Middelburg en bestellen op www.deleukstetaartenshop.nl . Er zijn vast nog genoeg andere verkooppunten, maar dit is wat ik weet ;).


Benodigdheden voor 12 cupcakes:

Cupcakes:
250 gram mix voor cupcakes (funmix)
125 gram boter
1 zakje vanillesuiker
3 eieren (m)

Caramel:
100 gram suiker
4-5 el water
100 ml room

Chocolade botercreme:
300 gram boter
4 el melk
180 gram pure chocolade (min. 70% cacao)
540 gram poedersuiker (gezeefd)

Bereidingswijze:

Cupcakes:
Bereid de cupcakes volgens de verpakking. De vanillesuiker voeg ik zelf altijd extra toe, want dat vind ik net iets lekkerder. Laat de cupcakes afkoelen. Steek daarna met een speciale steker het midden van de cupcake eruit. Je kan dit ook met een mesje eruit snijden natuurlijk.

Caramel:
Doe de suiker en het water in een pan. Zet de pan op medium hoog vuur. Zorg dat de suiker goed bedekt is met water. Laat de suiker rustig karameliseren. Roer pas in de pan met een garde wanneer het suikerwater bruin van kleur wordt en dikker wordt. Haal de pan van het vuur. Roer de room erdoorheen. Voorzichtig, de caramel is erg warm. Zet de pan weer even terug op het vuur en blijf goed roeren met de garde, totdat de room goed opgenomen is. Vul de cupcakes met de caramel en laat afkoelen.

Chocolade botercreme:
Smelt de chocolade au bain marie en laat langzaam afkoelen. Mix ondertussen de boter in 5 minuten goed romig. Voeg de helft van de poedersuiker toe en mix van langzaam naar medium speed, totdat de poedersuiker goed opgenomen is. Voeg de andere helft van de poedersuiker toe en mix van langzaam naar medium speed, totdat ook deze helft goed opgenomen is. Voeg de melk toe en mix 2 tot 3 minuten. Voeg nu de afgekoelde, maar nog vloeibare chocolade toe en mix dit voor 2 tot 3 minuten tot ook dit goed opgenomen is. Vul een spuitzak met de botercreme en spuit mooie toeven op de cupcakes. Je kan er natuurlijk ook gewoon lekker nonchalant een dot botercreme op kliederen met een lepel. Strooi er wat leuke sprinkles op en klaar!! Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten