donderdag 30 juli 2015

Chocolate Snickers cake



Hoe ik hierop kom? Dat zal ik je vertellen. Ik kom veel foto's tegen op instagram en pinterest met kinderbueno taarten, oreo taarten, milka taarten of nutella taarten óf alledrie in één geweldige taart. Dat wil ik toch ook eens proberen denk ik dan. 
Vervolgens sta ik in de rij bij de Albert Heijn en ze hebben snickers in de aanbieding... dan begin ik te denken:
snickers, chocolade, pinda's, caramel... oeww als ik nou eens een chocolade taart maak met caramel en pinda's in het midden van de taart en daarover of caramel of chocolade glazuur en daar bovenop stukjes snickers strooi? Klinkt goed toch, ja dat vond ik dus ook hahaha. Mijn "proevers" hebben hier weer heerlijk van genoten!

Benodigdheden:
Voor de cake:
225 gr zelfrijzend bakmeel
4 el cacaopoeder
175 gr witte basterdsuiker
100 gr boter
100 gr pure chocolade (tenminste 72% cacao)
1 blikje gecondenseerde melk
2 eieren, los geklopt
mespunt zout

Voor de chocolade glazuur:  
125 gr melkchocolade    
30 gr roomboter  
2 eidooiers
50 ml slagroom
2 el poedersuiker                    
paar druppels vanille extract      

Voor de caramel:
100 gram suiker
4-5 el water
100 ml room    

En:
3 snickers
pinda's (gezouten of ongezouten), in stukjes gehakt

springvorm 23

Bereidingswijze:
Voor de cake:
Bekleed de springvorm bodem met bakpapier. Verwarm de oven voor op 175 C. Zeef het bakmeel, de cacao en een mespunt zout in een kom. Doe de suiker, de boter, 100 gram pure chocolade en 100 ml kokend water in een pan. Voeg de gecondenseerde melk toe. Verwarm op laag vuur tot een gladde massa. Voeg toe aan het bakmeel in de kom en roer tot een stevig geheel. Roer de eieren erdoor. Schenk in de vorm en bak circa 55 minuten in het midden van de oven. Controleer de gaarheid door een saté prikker in het midden van de taart te steken. Is hij droog? Dan is de taart gaar. Neem de taart uit de oven en laat 30 minuten afkoelen in de vorm. Verwijder de vorm en laat in circa 1 1/2 uur volledig afkoelen.            

Voor de glazuur:
Breek de melkchocolade in stukken en smelt het au bain-marie. Voeg de 30 gr boter en de eidooiers toe. Verwarm nog steeds au bain-marie tot het mengsel dikker wordt en mix goed door met een garde. Voeg nu de slagroom, poedersuiker en vanille extract toe. Mix nog even goed door. Bekleed een bakblik met bakpapier en giet hier het mengsel in. Laat even een half uurtje afkoelen.

Voor de caramel:
Maak nu de caramel. Doe de suiker en het water in een pan. Zet de pan op medium hoog vuur. Zorg dat de suiker goed bedekt is met water. Laat de suiker rustig karameliseren. Roer pas in de pan met een garde wanneer het suikerwater bruin van kleur wordt en dikker wordt. Haal de pan van het vuur. Roer de room erdoorheen. Voorzichtig, de caramel is erg warm. Zet de pan weer even terug op het vuur en blijf goed roeren met de garde, totdat de de room goed opgenomen is.

Snijd de taart horizontaal doormidden. Bestrijk de onderkant met de caramel en de gehakte pinda's. Leg de helften weer op elkaar. Hak de snickers in stukjes. Giet de wat afgekoelde chocolade glazuur over de cake en strooi de stukjes snickers hierover. Laat het even staan en hard worden. Heel even wachten nog en eet smakelijk. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten