maandag 24 augustus 2015

Lemon curd


Dit stond ook al lang lijstje om eens uit te proberen. Ik kwam een receptje tegen van een soort snelle cheesecake met lemon curd. En ja dan wil ik de lemon curd wel zelf maken natuurlijk. De cheesecake deel ik later nog hoor :D. De bereidingswijze deed me een beetje denken aan
het maken van banketbakkersroom, maar ook aan het maken van jam. Gelukkig vertelde mijn collega (die uit Engeland komt) mij dat de curd in de winkel minder zuur is als de zelfgemaakte. Ik schrok namelijk een beetje van de zuurheid hahaha. Maar wel erg lekker hoor. Dus ik deel het receptje,  maar dan zoals ik hem opnieuw zou maken (iets minder citroensap dus).

Nodig:  
6 tbs boter, ongezouten
1 cup fijne suiker  
2 grote eieren
2 grote eidooiers
citroensap van 5 citroenen    
1 tl citroenrasp
                                 
Bereiden:
Doe de suiker en boter in een kom en mix dit goed door. Voeg dan de eieren en dooiers toe en mix tussen elk ei even goed door voordat je de volgende toevoegd. Voeg de citroensap toe en mix weer goed door.
Doe deze mix in een pan en zet op laag vuur, totdat de boter gesmolten is en het een glad mengsel is geworden. Zet dan het vuur hoger voor ongeveer 15 minuten, zodat het mengsel kan indikken, maar zorg dat het niet kookt. Het is goed als het mengsel aan de achterkant van een pollepel blijft zitten. Haal van het vuur en giet in een (mooie) pot. Leg hier huishoudfolie op (druk het goed aan op de curd), zodat er geen velletje op komt. Laat even afkoelen en zet dan in de koelkast. Je kan dit ook met bijvoorbeeld sinaasappel of limoen maken. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten