zondag 20 september 2015

Bonenstoof met runder chipolata


Soms heb je van die momenten dat je zin hebt in lekker eten, maar je hebt geen idee wat en het moet ook niet veel moeite kosten. En zeker met van die herfstige dagen moet het wel een beetje comfortfood zijn. Dat vind ik dan tenminste. Ik ging
mijn kookboeken even na om wat inspiratie op te doen en kwam toen het recept Bonenovenschotel met saucijsjes tegen uit het boek "60x slow recepten van Delicious". Ik heb er een beetje mijn eigen versie van gemaakt. Eerlijk gezegd kwam ik veel meer recepten tegen en had er zelfs 1 uitgekozen voor vanavond, maar ik was dus 1 van de belangrijkste ingrediënten vergeten hahaha.., ja lekker slim. Dus toen werd het mijn keuze voor morgen. 

Nodig (4 personen):
175 ml half zoete witte wijn
50 ml water
250 ml tomatenpuree
175 ml barbecuesaus
2 el donkerbruine basterdsuiker
1 el melassesstroop*
1 el dijonmosterd
400 gr (1 blik) cannellinibonen, uitgelekt en afgespoeld
400 gr (1 blik) lima bonen
12 runder chipolata worstjes
2 trostomaten
1/2 ui
rucola
2 el witte wijnazijn (of peper-azijn als je dat hebt)
1 el olijfolie

* Melassesstroop kan je bij "De Tuinen" kopen en is een natuurlijke zoetstof die je zowel zoet als hartig kan gebruiken. Het wordt verkregen uit rietsuiker.

Voeg in een grote pan de wijn, tomatenpuree, barbecuesaus, suiker, water, stroop en mosterd samen en roer dit goed door. Zet de pan op middelhoog tot laag vuur en laat ongeveer 6-8 minuten inkoken. Roer tussendoor goed door. Roer daarna de bonen door de saus en laat ze nog ongeveer 10 minuten zachtjes pruttelen en de saus indikken.
Verhit ondertussen en pan met olie en bak de worstjes gaar en goudbruin aan beide kanten. Snijd de ui in halve ringen, de tomaten in partjes en mix met de rucola en wat witte wijnazijn en olijfolie. Serveer de worst met bonen en rucola. Enjoy! 

Bron: Delicious; plus mezelf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten