dinsdag 15 september 2015

Huevos Rancheros (Mexicaanse tomatenstoof)


Dit wil ik al zooo lang eens uitproberen, want dit ziet er zo belachelijk lekker uit. En ik ben zo blij dat ik dit recept heb :D! Het is eigenlijk een ontbijt, een Mexicaans ontbijt. Zoals Jamie Oliver zegt:
"een prima ontbijt als je met een stevige kater wilt afrekenen". Daar heeft hij gelijk in, niet dat ik een kater had toen ik dit at (komt behoorlijk weinig voor namelijk, een kater), maar ik snapte precies wat hij bedoelde hiermee. Het lijkt me heerlijk om dit een keer als ontbijt te eten als je een kater hebt hahaha. Ik maakte er corn-bread bij (ook naar Jamie Olivers recept) en dat past er heerlijk bij. Zo heb je echt een goede maaltijd. Echt de moeite waard om een keer te proberen en echt, echt niet moeilijk! En o ja ik vind het woord: Huevos Rancheros (spreek uit: goe-evos rrrrrrrantjeros) zo leuk om te zeggen een vriendin van me werd helemaal gek van me hahaha. Het is dat ik het nu hier niet kan laten horen ;).

Nodig (6 personen):
olijfolie
1 ui
2 tenen knoflook
2 rode paprika's
2 verse, rode of oranje Spaanse pepers
1 grote, gedroogde Spaanse peper
3 verse laurierblaadjes
zeezout 
zwarte peper
800 gr (2 blikken) gehakte/gepelde tomaten
2 grote tomaten
6 grote eieren
6 tortilla's
150 gr Cheddar of Goudse kaas

Bereiden:
Snijd de ui in dunne ringen, de knoflook in dunne plakjes, de paprika's in dunne plakjes en ook de verse pepers (zonder zaadjes) in dunne plakjes. Verhit flink wat olijfolie in een hapjespan (met deksel). Doe dan de ui, knoflook, paprika, verse en gedroogde peper en laurier in de pan met een flinke snuf zout en peper. Laat het ongeveer 15 minuten bakken om alles zacht te maken en te laten karameliseren. Roer af en toe goed door. Voeg dan de blikken gehakte of gepelde tomaten toe en stamp of prak ze fijn met een pureestamper of vork. Bren g dit aan de kook en zet dan het vuur lager en laat even zachtjes pruttelen, zodat de saus kan indikken. 
Proef even of je vind dat er genoeg zout en peper in zit en voeg eventueel nog toe. Snijd de tomaten in plakjes en leg ze op het mengsel in de pan. Maak dan 6 kuiltjes in de tomatenstoof en breek er zo snel mogelijk de eieren in, zodat ze hierin pocheren. Strooi nog wat zout en peper hierover en leg dan het deksel op de pan en laat even 3-4 minuten pocheren. Warm ondertussen de tortilla's op in de magnetron voor een paar seconden of op 180 C in de oven voor een paar minuten. 
Haal het deksel van de pan en kijk of de eieren naar wens zijn. Draai dan het vuur uit en dek je tafel met de pan, de tortilla's, de kaas en een rasp. Pak een tortilla, rasp hier kaas over, schep daar tomatenstoof en een ei op en vouw hem dicht en eet smakelijk! Enjoy! 

Bron: Jamie's Amerika 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten