woensdag 30 september 2015

Stampot spruitjes met kurkuma tartaartjes


Ik hou van spruitjes. Bij een ander recept vertelde ik het jullie vast ook al, maar ja
ik hou van spruitjes. Als ik ze gewoon kook dan kan ik ze echt zo uit de pan snoepen. Eerst wilde ik gewoon spruitjes met spek maken en met kip en rijst eten. Maar daar had ik toch geen zin in. Ondanks het zonnige weer van vandaag, vond ik het best fris en kreeg ik zin in stampot. Maar wel een met een twist natuurlijk en ook met de producten die ik al in huis had, vandaar de tartaatjes. Ik vind dit recept weer bijzonder goed geslaagd. Ik zou zeggen: probeer het uit! 

Nodig (3-4  personen):
1 kilo kruimige aardappels
1 zak spruitjes
4 tartaartjes
2 tenen knoflook
1 ui
2 el gemalen kurkuma
4 tl uipoeder
2 tl gemalen komijn
peper
zout 
scheutje melk

Bereiden: 
Maak de spruiten schoon en schil de aardappelen en snijd deze in kleinere stukken. Mix in een schaaltje de kurkuma, uipoeder, komijn, peper en zout. Leg de tartaartjes op een bord en strooi het kruidenmengsel hierover en wrijf het goed in alle stukken aan de boven- en onderkant. Laat even intrekken. Snipper de ui en knoflook en zet dit even apart. Doe de aardappelen in een stampotpan of een andere grote, hoge pan. Leg daarboven op de spruiten en vul de pan met water en strooi er wat zout bij. Zet ze op hoog vuur en kook totdat ze gaar zijn. Verhit ondertussen wat boter of olie in de pan. Voeg de knoflook toe en de helft van de ui. Bak de ui glazig en voeg dan de tartaartjes toe. Strooi de rest van de kruidenmix in de pan en roer door de "jus". Voeg de andere ui toe wanneer de tartaartjes bijna klaar zijn. Giet ondertussen de aardappelen en spruiten af. Voeg een scheutje melk toe, wat peper en zout en begin met stampen. Stamp niet te fijn en hard als je wat grovere stampot wil. Serveer een portie met een tartaartje bovenop en wat gebakken ui en jus erover. Enjou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten