vrijdag 23 oktober 2015

Brownies (glutenvrij en (geraffineerd) suikervrij)



Dit recept heb ik al weet ik veel hoe lang als een screenshot in mijn telefoon, maar toch twijfels om hem te gaan maken. Want ik wordt altijd een beetje bang van glutenvrij en suikervrij en dat soort  "-vrije" dingen. Begrijp me niet verkeerd,
want ik ben blij dat dit soort recepten zijn en worden ontwikkeld. Er zijn mensen die zo móeten eten. Alleen ik ben ook een (gerafineerde) suiker verslaafde (langzaam wel steeds minder en natuurlijke suikers), maar toch ben ik dan wel weer heel nieuwsgierig. En ja ik heb het toch maar gewoon geprobeerd en man man... dit is echt wel erg lekker hoor! En gewoon nog gezonder als de brownie met suiker... whoehoe! En nog iets, je kan dit in elk soort bakblik doen aat je zelf leuk vind natuurlijk he.

Nodig:                
250 gr dadels          
250 ml ongezoete appelmoes       
1 tl vanille extract      
3 eieren
150 gr amandelmeel
1 tl bakpoeder
75 gr cacao poeder      
150 gr pure chocolade      
150 gr hazelnoten
1 blaadje gelatine 
brownievorm   

Bereiden:
Verwarm de oven op 180 °C. Vet het bakblik in en leg eventueel bakpapier op de bodem. Laat de dadels 10 minuutjes wellen in heet water. Hak ondertussen in de keukenmachine de hazelnoten in grove stukken. Doe dit even in een apart kommetje. Laat de dadels uitlekken en doe ze in (dezelfde) keukenmachine samen met de appelmoes en maak er een soort jam-pasta van. Voeg dit dan samen met de cacaopoeder en vanille extract in een kom en mix goed door. Voeg de eieren toe, even mixen en dan gaat ook het amandelmeel en de bakpoeder erbij. Mix dit alles goed door. Voeg dan 100 gram van de hazelnoten toe en roer het door. Vul dan het bakblik ermee en bak in ongeveer 45 minuten gaar. Laat het afkoelen buiten de oven als de brownie gaar is. Smelt, als de brownie is afgekoeld, de chocolade au bain marie. Leg ondertussen de gelatine in een bakje koud water. Knijp de gelatine uit en voeg toe aan de chocolade als deze gesmolten is. Roer goed door en verdeel het dan over  de brownie en strooi hier het laatste beetje hazelnoot over. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten