zaterdag 14 november 2015

Appel-peer moes/gelei



Ik moest zo lachen om mezelf. Ik zeg heel vaak tegen mensen: "lees recepten goed door, voordat je iets gaat maken". Hier naast --> staat het ook bij tips&tricks.
En ja ik las dit recept dus niet goed. Ik wilde appelmoes maken, dat was het plan in ieder geval. Maar doordat ik 1 1/2 LITER water las i.p.v. 1 1/2 DECILITER had ik appelsoep zeg maar. Ik vond het ook al raar, maar ik dacht ja ik heb het nog nooit gemaakt en ik vertrouw wel op dit recept. Dat was ook goed, alleen had ik beter "begrijpend" moeten lezen hahahaha. Er stond ook na ongeveer 10 minuten is het ingekookt. Nou bij mij duurde het ongeveer 1 1/2 uur. Ik heb zelf peren en nog wat lekkere specerijen toegevoegd. Ondanks alles is hij heerlijk. 

Nodig:
3 grote appels uit "eigen tuin" (580 gr)
1 elstar
3 conference peren        
1/4 tl geraspte peper  
1/4 tl geraspte gember 
sap van 1 citroen
1 1/2 l water
 2 el suiker
1 el kaneel 

Bereiden:
Schil de appels en peren en snijd ze in stukjes. Rasp de gember en ook de rode peper (tip: ik bewaar er altijd een paar in de vriezer, als ik ze dan wil raspen gaat dat 1000 keer makkelijker dan een verse peper). Zet een pan op hoog vuur met het water, de appels en peren, citroensap, suiker, kaneel en de rasp van de gember en peper. Laat dit 1 1/2 uur koken op medium vuur. Roer af en toe goed door. Is het water nog niet genoeg ingekookt? Zet het vuur dan wat hoger en hou het goed in de gaten, zodat het niet gaat verbranden. Zet de staafmixer in de pan als het vocht genoeg verdampt is en mix tot een glad geheel. Klaar! Echt wel lekker over je aardappelen en groenten bijvoorbeeld. Maar ik ga er een soort gelei voor taart mee maken. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten