vrijdag 13 november 2015

Pasta met pompoen en spek



Soms heb je van die dagen dat je echt even je koelkast of vriezer leeg moet eten. Ken je dat fenomeen? Ik moet dat 1 keer in de zoveel tijd echt doen. Zeker aangezien ik een kleine vriezer heb en deze heel snel bomvol zit. Deze keer ging het vooral
om mijn koelkast en mijn kruiden. Ow ja en de halve pompoen. Ik ben een beetje verslaafd aan tijm en rozemarijn denk ik hahaha en vind dat ook heel erg bij pasta passen en doe dat dus ook eigenlijk in bijna al mijn sauzen. Samen met ricotta en het zoute van de spek is het zo lekker in dit recept. Wel even een tip: kook de pompoen even goed voor anders heb je half gare stukken. En dat is dus niet lekker... Ergens hou ik heel erg van het warme en knusse van de herfst en winter en het vroege donker worden. Maaaaar... als je foto's van je avond eten wilt maken, zoals ik dus, dan is het best vervelend. Je zou bijna om 4 uur gaan eten en aangezien dat niet echt een optie is zijn mijn foto's dus niet altijd helemaal scherp en duidelijk helaas. Misschien moet ik voor de winter wat goede lampen inslaan om te fotograferen ;). 

Nodig:
1/2 pompoen  
500 gr pasta
6-8 plakjes ontbijtspek 
200 gr ricotta    
1/2 rode peper 
1 grote ui
2 teentjes knoflook 
1 tl rozemarijn 
1 tl tijm         
parmezaanse kaas 
peper 
zout       
handvol croutons

Bereiden:
Was de schil van de pompoen. Snijd hem daarna in kleine blokjes. Kook de pompoen beetgaar. Snipper de ui en knoflook. Snijd de spek in reepjes. Snijd de peper in kleine stukjes en verwijder eventueel de zaadjes. Bak de spek een beetje aan in een pan. Kook ondertussen ook de pasta (1 liter water voor 100 gr pasta). Voeg de ui, knoflook en peper toe aan de spek. Voeg kort daarna ook de tijm en rozemarijn toe. Bak dit alles even op laag vuur en voeg later de pompoen even toe. Roer de pasta en wat kookvocht door de spek en pompoen. Schep ongeveer 150 gr ricotta in de pan, rasp de parmezaan boven de pan en roer dit goed door. Voeg peper en zout naar smaak toe (niet te veel zout aangezien de spek en parmezaan al zout zijn) en roer nog even door. Verkruimel de croutons boven de pan, verdeel nog wat stukjes ricotta over de pasta. Rasp nog wat parmezaan erover en serveer. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten