zondag 22 november 2015

Basisrecept kruidnoten (Allerhande)



Dit is iets wat je een keer moet hebben gemaakt vind ik. En zeker met mijn kleine boef leek dit me een heel leuk idee. Geen moeilijk beslag en ik had alles in huis. Nou er gingen wat dingen niet zoals gepland. What else is new.. dat is het
leven natuurlijk hahaha. Het begon al dat mijn zoontje "te druk was om samen te bakken" (hij was aan het spelen met zijn auto's). Vervolgens heb ik het beslag klaar en alles en mooie balletjes gerold, dus ik zet ze in de oven. Ik dacht dat ik genoeg afstand had gehouden tussen de balletjes, maar blijkbaar niet. Ook waren ze na het bakken nog half zacht en dat bleef zo zelfs nadat ze helemaal afgekoeld waren. Ik zette ze 's avonds toch nog even terug in de oven om ze een beetje hard te maken en dat lukte gelukkig. Dan nu wat positiviteit: ze zijn heel erg lekker! Ik liep er elke keer van te snoepen als ik in de keuken was. Ik heb ze in leuke zakjes gedaan en morgen mag mijn zoontje ze lekker uitdelen op de peutergroep. 

Nodig:
150 gr (room)boter
125 gr donkerbruine basterdsuiker
10 gr speculaaskruiden
250 gr zelfrijzend bakmeel
4 el melk
snuf zout

bakpapier

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160 C. Voeg de boter, suiker, speculaaskruiden, het bakmeel en het zout samen in een kom. Kneed dit tot een deeg. Doe dit met een hand, want dan heb je de andere hand nog vrij om eventueel spullen te pakken. Voeg dan de melk toe waardoor je een soepeler deeg krijgt en kneed goed door. Bekleed twee bakplaten (of eventueel een rooster) met bakpapier. Pluk dan kleine stukjes van het deeg en draai hier balletjes van en leg ze op de bakplaat en druk ze een beetje plat. Bak de kruidnoten in ongeveer 25 minuten lichtbruin en gaar. Haal ze uit de oven en laat afkoelen. Hou er rekening mee dat de baktijd wat kan verschillen per oven dus hou ze in de gaten. Enjoy!

Bron: Allerhande

Geen opmerkingen:

Een reactie posten