dinsdag 24 november 2015

Sausjes en poeders



Deze potjes en flesjes zijn toch geweldig? Dit zet ik ook echt met trots in mijn keuken, zodat ik elke keer zo'n kriebel in mijn buik voel als ik er naar kijk. Hahaha ja dat
klinkt een beetje suf.., maar het is zo. Onder andere dat soort dingen maken mij blij. Ik heb van deze sausjes en poeders een klein beetje info verzamelt om jullie wat in te lichten en misschien zelfs aan te sporen om ze te kopen en er (het belangrijkste) mee te koken. Enjoy! 

Worcestersaus 
  • Spreek uit als "wusta"saus;
  • Het is een gefermenteerde vloeistof met onder andere moutazijn, stroop, maïssiroop, chillipepers, tamarinde, knoflook en ja ansjovis (apart he, maar een heerlijke smaakmaker in veel dingen);
  • Smaakmaker voor zowel gekookte als ongekookte gerechten, vooral met rundvlees;
  • Ook is het een belangrijk ingrediënt in caesar salad, filet american, carpaccio en in de cocktail Bloody Mary;
  • Erg lekker in chilli con carne las ik... ik zou het niet weten, want ik heb er zelf nog nooit mee gekookt. Dus snel maar doen dan he.
Mosterdpoeder
  • Vermalen geel mosterdzaad, ook wel mosterdmeel genoemd;
  • Het ontwikkelt zijn pittige smaak als het met een vloeistof in aanraking komt. Meng het met water en laat 10 minuten inwerken voor je het aan iets toevoegt;
  • In eerste instantie wordt dit gebruikt voor het maken van mosterd. Daarnaast wordt het gebruikt om vlees te kruiden, marinades te maken, maar ook voor het maken van ingelegde groenten, zoals pickles. Ook lekker in dressings en dipsauzen.
  • Ook deze nog nooit gebruikt, maar ze zeggen dat het warmte en diepte toevoegt aan je gerechten. Ook snel uitproberen.
Tabasco Chipotle 
  • Een zachte rooksmaak wat je aan de barbecue doet denken;
  • Minder heftig als de gewone tabasco;
  • Gebruik het in marinades voor zowel vlees als groenten. Ik vind het erg lekker op brood met humus, cottage cheese, komkommer en dan deze tabasco: erg lekker! Ook heerlijk over je taco's, wraps of door je chilli con carne of zelfs je aardappelen;
  • Chipotle is de benaming voor gerookte en gedroogde jalapeño peper
Wasabi poeder 
  • Hier maak je dus wasabi pasta mee: wow! Wist ik dus niet hahaha;
  • Wasabi wordt vooral bij sushi gegeten, maar het is ook erg lekker om gerechten mee te "spicen";
  • Je mengt het poeder met wat water en zo maak je elke keer verse wasabi;
  • Wasabi poeder is pittiger dan de pasta uit een tube;
  • Met deze poeder maak je heerlijke zelfgemaakte wasabi mayonaise;
  • Ook deze nog nooit gebruikt, dus benbenieuwd.
Gerookte paprikapoeder, zoet
  • Super gaaf geweldig blikje! ;
  • Zoet, pittige rooksmaak en ook geeft het een mooie rode kleur aan gerechten;
  • Zodra je dit in de pan doet en meebakt met wat ui en knoflook ruik je gelijk Mexico/Spanje !! Echt een super paprika poeder;
  • Lekker om vlees me te marineren; geweldig om van je taco's of wraps een ware smaaksensatie te maken;
  • Voor deze paprikapoeder worden paprika's gedroogd door middel van een rookproces boven eikenvuur, waardoor de typische rooksmaak verkregen wordt. Dit wordt met de hand elke keer om gedraaid. Hier gaan een paar weken overheen, totdat ze droog genoeg zijn om te worden gemalen tot de paprikapoeder.
  • Chorizo dankt zijn heerlijke smaak ook aan dit paprikapoeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten