woensdag 18 november 2015

Rammenas


Ik weet dat dit zooo fout klinkt in elk opzicht, maar toen ik deze zag liggen op de markt dacht ik: "Wat is dat grote zwarte ding? Ik wil het hebben. Ik google wel wat het is".
Hahaha ja.. zo koop ik wel vaker producten, omdat ik ze er leuk of apart uit vind zien en omdat ik nieuwe producten wil ontdekken. Ik vroeg het toch even aan de groenteman en hij vertelde me dat het een soort radijs is, maar dan wat pittiger en een heel stuk groter. Dus ik denk ok lekker in een salade dus of in een stoofschotel. 
Ik ging het alsnog even googlen thuis. Zo las ik onder andere dat de rammenas tot de vergeten groenten behoort. Vergeten groenten zijn groenten die ‘vroeger’ heel normaal waren op de Nederlandse tafel, maar tegenwoordig bijna niet meer voorkomen. Bij heel veel mensen zijn deze groenten ook niet eens bekend. Denk bijvoorbeeld ook aan pastinaak, schorseneren, aardpeer, snijbiet, koolraap en roodlof. Nu noem ik nog de meest bekende op, want deze kan je gewoon in de supermarkt kopen. Misschien niet allemaal het hele jaar door en misschien ook niet in elke supermarkt. Maar deze heb ik allemaal al eens gezien. Als ik de rest van de lijst ga bekijken dan ken ik 90% ervan niet eens. Des te leuker is het dus als je iets tegen komt op de markt ;).

Nog even wat weetjes over de rammenas:
  • het is een geneeskrachtige radijs die in de Fytotherapie (de professionele toepassing van plantaardige geneesmiddelen, kruidengeneeskunde) vooral wordt ingezet bij stoornissen aan de galblaas en een zwak functionerende lever, maar ook tegen infecties is de rammenas een hulp;
  • bladeren en zaden van de rammenas kunnen ook gegeten worden;
  • het bevat veel vitaminen: vitaminen B12,3,5 en 6 en mineralen: onder andere calcium, magnesium, fosfor en ijzer. Ook bevat het enzymen, proteïnen en aminozuren;
  • het is ook goed voor de spijsvertering (kan laxerend werken);
  • lekker in soep met broccoli, zoete aardappel en bijvoorbeeld wortel. Maar ook heerlijk in salades als smaakversterker of voor wat pit in een stoofschotel. En iets waar ik zelf nog niet aan had gedacht, maar wat iemand me vertelde is dat het ook lekker is in kim-chi; ingelegde zure groenten.

Natuurlijk staat google vol met weetjes, maar dit vond ik wel interessant. Dus als je er een keer een tegen komt, neem hem mee en probeer hem eens uit!

2 opmerkingen:

  1. Ook heel lekker dunne plakjes op je brood met aromat. Eventeueel een beetje boter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook erg lekker! Volgende keer maar eens proberen. Ik heb hem nu al gebruikt :D.

      Verwijderen