zondag 1 november 2015

Snelle appeltaart



Dit recept ontstond, omdat ik mijn bladerdeeg op moest maken en de appels die ik van een vriendin uit de tuin van haar ouders had gekregen moest ik echt gaan gebruiken. Soms heb ik echt van die dagen dat ik zoveel eten in huis heb dat ik gewoon vergeet dat ik sommige dingen heb of
dat ik niet eens weet wat ik er mee wil maken of dat ik tijd te kort heb. Ik weet het dat is erg.., maar zo zie je maar zo ontstaan dus ook weer lekkere en simpele recepten bij mij :D. Je kan dit trouwens ook gewoon goed met plakjes bladerdeeg uit de vriezer maken hoor. Laat ze dan ontdooien, rol het samen tot een bal en rol het daarna weer uit tot een plak en dan heb je hetzelfde idee ;). Succes! 

Nodig:           
1 rol vers bladerdeeg (tante Fanny)     
3 (zure) appels   
handvol rozijnen
2 tl kaneel
2 el suiker  
1 zakje vanille suiker      
rasp van een citroen    
1 ei, geklutst 
paneermeel

bakvorm, ongeveer 22 cm
koekjesuitsteker

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet de bakvorm in met boter. Schil de appels en snijd ze in schijfjes of blokjes. Voeg dit samen met de kaneel, suiker, vanillesuiker en citroensap samen in een kom en mix goed door. Laat dit even staan. Rol het bladerdeeg uit en leg het in de vorm, zodanig dat alle hoekjes en randjes gevuld zijn met het deeg. Prik hier dan gaatjes in en strooi wat paneermeel over de bodem. Snijd dan het overtollige bladerdeeg weg en kneed dit tot een bal en rol uit. Steek hier met de vormpjes een paar sterretjes uit. Laat de appels uitlekken in een vergiet en verdeel dit dan over de bakvorm. Leg de sterretjes bovenop en smeer deze en de randen van de bladerdeeg in met ei. Bak dit in ongeveer 20-25 minuten (afhankelijk van de oven ook) gaar en goudbruin. Strooi nog wat poedersuiker erover en je hebt een snelle appeltaart. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten