dinsdag 1 december 2015

Fijne cake



Een gewone normale "fijne" cake zoals ze dat noemen. Kijk sommige dingen worden nooit zo als je het uit een pakje maakt. Er zijn veel stoffen aan cake uit een pakje toegevoegd waardoor ze nog zoeter en lekkerder zijn. Begrijp me niet verkeerd,
want de halve wereld bakt en kookt uit pakjes, maar de smaak is anders als je het zelf vanaf scratch maakt. Dus vergis je er niet in dat de smaak en structuur iets anders zal zijn, maaaaar... hij is zeker weten super lekker! En ik vind het steeds fijner te weten wat er in mijn eten zit, maar dat vind ik persoonlijk. En natuurlijk het feit dat ik heel erg van koken hou ;). Voor mij is cake een comfortfood. Mijn moeder maakte dit ook vaak vroeger en ja weet je ik hoef maar weinig mensen te vertellen hoe het is om die gardes af te likken als het cakebeslag is gemaakt. En ook nog de kom uitlikken. Om hem een keer zo te maken was erg leuk om te doen. Hij is nog niet helemaal zoals ik hem het lekkerst vind. Ik zou denk ik ook wat boter vervangen door plantaardige olie en als je geen gerafineerde suikers wil gebruiken kan je honing, kokospalm suiker of zelfs dadels gebruiken. Ik ging toen ik deze cake maakte ook iets uitproberen voor kerst, maar dat lukte niet helemaal. Hier is in ieder geval het recept voor 1 cake en ik ga snel delen hoe ik eigenlijk bedoelde om een kerstboom (ja dat is dat groene in het midden ( in een cake te verwerken ;). En even onder ons: ik kook ook nog heus wel eens cake uit een pak hoor.., want dat is ook makkelijk en lekker :).

Nodig:
250 gr bloem
2 tl bakpoeder 
1 tl zout,  
175 gr boter met 300 gr suiker 
1 tl vanille extract 
125 ml melk
8 eieren

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160°C. Zeef de bloem, bakpoeder en zout boven een mengkom. Mix in een andere mengkom de boter en suiker en mix het tot een geheel. Voeg dan de vanille extract en melk toe en mix tot alles goed opgenomen is. Voeg dan de eieren toe en meng tot alles goed is opgenomen. Voeg dan de bloem toe aan dit mengsel en mix goed door, totdat ook dit weer goed opgenomen is. Vet een cakeblik in met wat boter en giet het cake mengsel hierin. Bak in ongeveer 1 1/2 uur gaar. Check het na een uur even met een sateprikker, als deze er droog uitkomt is de cake al goed en anders nog even laten bakken. Laat vervolgens afkoelen voor 15 minuten en haal de cake dan uit het bakblik en laat zo afkoelen. Enjoy!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten