zondag 13 december 2015

Kerst-kip met spek


Hét ultieme kerst pronkstuk: een hele kip of kalkoen op je tafel. Heel traditioneel, maar ik vind dit toch wel het mooiste. Misschien ben ik echt een sucker voor kerst en heb ik teveel films gekeken maar dit

hoort erbij. Zo'n over de top tafel met heel veel kerstversiering en veel eten en je familie en vrienden, kerstmuziek op de achtergrond, kadootjes onder de mooie, grote kerstboom en dan daar midden op tafel: een heerlijk, mooi gebraden kerst-kip !! Proef je de sfeer al hahaha?
Veel mensen denken dat het moeilijk s zo'n hele kip maken, maar het is juist makkelijker dan je denkt. Zet alleen je wekker een keer als je je kip met het vet bedruip. Ook staat er op veel verpakkingen hoeveel minuten per kilo je het moet bakken. Dus het wordt je ook steeds makkelijker gemaakt en anders heb je Google altijd nog die weet vaak ook wel raad. Probeer het eens en dit is ook nog een makkelijk recept zonder ingewikkelde kruiden of dat soort dingen. Iedereen kan dit. Hiermee sluit ik ook mijn eerste kersttafel af. Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren.

Nodig:
1 hele kip (1300 gr was die van mij)
6-7 plakjes ontbijtspek
1 bosje rozemarijn 
1 citroen
8 kruidnagels
1 grote ui
4 tenen knoflook
peper 
zout
klont bakboter
olie

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 °C. Prik de kruidnagels verspreid over de citroen en stop deze in de kip. Giet wat olijfolie over de kip strooi wat peper en zout erover en smeer de kip hier lekker mee in. Stop het bosje rozemarijn voor de helft in de kip. Zet de kip in de oven en zet dan de oven op 180 °C. Haal hem na een uur eruit en sprenkel wat bakvet over de kip. Snijd de ui in grove stukken en voeg toe aan het bakblik. Plet deel knoflook met schil en al en voeg ook toe aan het bakblik. Verdeel deere ontbijtspek over de kip en bak nog voor ongeveer een half uur tot 3 kwartier. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten