maandag 7 december 2015

Sweet yummy stoofperen


                   

Het eerste (bij)gerecht van mijn kersttafel die ik dit jaar deel met jullie. Hij is best simpel en misschien ook gewoontjes en vorig jaar zei ik het ook al, maar
dit hoort bij kerst voor mij. Lekker gestoofde peertjes. Bij de traditionelere kerst. En als ik dit eet dan proef ik automatisch een lekker goed gebakken of geroosterde stuk vlees erbij. Dat zoete, kruidige van de peertjes met het zoute, peperige van vlees. Jaa klinkt lekker hè... Vorig jaar maakte ik dit ook en las ik dat ik eigenlijk maar wat aan het klooien was met wat ingrediënten en dat het dus blijkbaar goed uitpakte hahaha. Nou dat is altijd fijn als iets lukt.

Nodig:
9 Gieser Wildeman peren
2 el kaneel
200 gr kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
2 liter water en
1 tl rode kleurstof
óf
1 1/2 liter water en
500 ml rode wijn

Bereiden:
Breng het water (en eventueel de rode wijn) aan de kook met de kristalsuiker, vanillesuiker en kaneel. Schil ondertussen de peertjes. (Ik vind het altijd leuker om ze heel te laten). Doe de peertjes in de pan en ook de kleurstof en kook ze voor ongeveer 1 1/2 uur op een medium vuur. Roer af en toe even door. Daarna hoef je ze alleen maar lekker op te eten. Enjoy!

 O en nog een tip: bewaar wat van het stroperige kookvocht daar kan je weer andere lekkere dingen mee maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten