vrijdag 1 januari 2016

10 gezonde eetstijl tips...



Ja hoor 1 januari 2016 en bijna iedereen wil gaan sporten en afvallen, want we hebben allemaal teveel gegeten met kerst en oud&nieuw. Zo gaat dat... 

Ook ik heb me ingeschreven bij de sportschool en ook ik ga weer op mijn eet-stijl letten. Ik wil een fitter lichaam. Ik hou teveel van eten om alleen
maar op crackers en water te leven. En ja dat is heel overdreven, ik weet het ;). Maar ik merk aan mezelf dat ik mij veel lekkerder voel en beter in mijn vel zit als ik gezonder eet en beweeg. Ook wil ik zo mijn energielevel op krikken aangezien die van mij een stuk lager is dan gemiddeld, omdat ik chronisch ziek ben. Ik merk heel erg aan mezelf dat als ik teveel (gerafineerde) suikers binnen krijg dat ik daar last van heb wat mijn energie betreft en concentratie. Ik weet dat als ik deze tips combineer met sporten dat ik veel fitter ben.

Zo heeft natuurlijk iedereen zijn of haar eigen reden en drijfveer. Ik zelf vind echt diëten onzin. Ik denk dat je iets veel langer vol houdt en meer profijt hebt als je je eet-stijl en levensstijl een beetje aan gaat passen. Dit hou je op de langere termijn beter vol. 
Ik noem dit ook heel specifiek Mijn tips, omdat ze voor mij persoonlijk werken en ik kan dit goed volhouden. Ze zijn ook niet bijzonder en vast al bekend, maar toch deel ik ze even met jullie.

Nog een tip: laat deze tips je op weg helpen om je eigen eet-stijl te vinden wat jij voor jezelf vol kunt houden. Zorg ook dat je er voor wilt gaan en hou het simpel. Ga je zelf niet dwingen, want dat heeft vaak weinig zin. Zoek een manier en weg die bij jou als persoon past.

Mijn 10 tips:

  1.  Drink genoeg water. Soms is zin in eten een teken van uitdroging, dus als je dan water drinkt voorkom je een snack attack. Deze kotst iedereen misschien uit, maar het is echt zo.
  2. Eet kleinere porties. Heel simpel. Ogen zijn vaak groter dan de mond ;).
  3. Eet langzamer of als je je bord leeg hebt, wacht dan even tot 20 min na je maaltijd. Pas dan weet/voel je of je vol zit. Zo eet je dus niet onnodig een heel vol bord of 2 borden leeg, terwijl je eigenlijk al vol zat.
  4. Beleg je boterham/cracker of iets met tomaat, radijs of komkommer en je hebt al een klein stukje van je dagelijkse gezonde groentes binnen.
  5. Ontbijt juist stevig en lunch ook goed, want gedurende de dag beweeg je die momenten (meestal) het meeste en zo is de kans op een snack attack weer minder in de loop van de dag.
  6. Beweeg, sport, doe iets, want ja dat helpt toch best wel wat ;).
  7. Probeer suiker te vervangen door honing in recepten. Niet dat je nu de honing pot leeg kan gaan likken, maar het is wel gezonder als gewone (geraffineerde) suiker. 
  8. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Je eigen muesli(granola) of je eigen pasta saus. Je weet zelf wat er in gaat, het is leuk en het is een stuk gezonder dan pakjes enzo.
  9. Eet gevarieerd en maak het leuk&lekker; brood met huttenkase tomaat en tabasco, crackers met rucola en rauwe ham en wat balsamico dressing, yoghurt met je homemade muesli. Maak je eten leuk en lekker. Je kan met zoveel kleine dingen zoiets lekkers maken en dan is de variatie heel groot. Denk ook aan bereidingswijze; ipv je vis te bakken, stoom het eens en dat geldt ook voor je groenten. Varieer ook zoveel mogelijk met vlees, vis en groenten.
  10. Vervang gewone bloem door volkoren bloem, eet bruin brood of vervang pasta door volkoren pasta. Hier zit je veel langer van vol en ook weer een snack attack minder. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten