donderdag 7 januari 2016

Gestoomde zalm


Sinds ik deze zalm maakte voor mijn (vegetarische) vriendinnetje ben ik er zelf ook helemaal fan van. En weet je wat het stomme is? Deze combi is zo suf simpel en ik maakte hem altijd met vlees. Doordat ik moest
gaan nadenken over hetzelfde gerecht wat ik voor haar wilde maken maar dan met vis ben ik me pas gaan beseffen dat het zo simpel is: soms zijn dezelfde kruiden net zo lekker bij vis als bij vlees. 
Ik eet weinig vis. Niet dat ik het niet lust, maar wij aten dat vroever thuis ook niet echt vaak dus zit het niet in mijn systeem zeg maar. Wat ik me herinner van vis zijn vissticks en lekkerbekjes hahaha. Nu met mijn zoontje probeer ik meer gevarieerd te eten wat vlees, vis en vegetarisch "vlees" betreft. Het is gezond om te variëren natuurlijk en in het geval van mijn zoontje leer ik hem zo verschillende smaken. 
Zo leuk om te stomen ook én een stuk gezonder. Er komt geen olie of boter bij kijken. Ik was erg benieuwd, maar het lukte. Probeer deze zalm zelf eens.

Nodig (2 personen):
2 zalm moten 
2 el zoute ketjap
2 el zoete ketjap
1 el gembersiroop
1 el chinese 5-spice 
2 teentjes knoflook
1 ui
peper
zout

schaal
stoommand of stoompan

Bereiden:
Mix de ketjap, chinese 5-spice, gembersiroop, peper en zout. Snijd de ui in grove stukjes. Kneus de knoflook. Voeg de ui, knoflook en de zalm aan de ketjap marinade toe en laat een paar uur staan. Breng water aan de kook in een pan en bekleed de stoommand met bakpapier. Leg hier de zalm in met ui en knoflook en laat het ongeveer 5-10 minuten stomen (ligt ook aan de dikte en grote van je zalm moten). Eet lekker met kokosrijst, meergranenrijst of jasmijn rijst. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten