zondag 10 januari 2016

Healthy pannenkoeken



Bij pannenkoeken denk je vaak aan zoet, fout en een soort guilty pleasure, maar dat hoeft niet. Zoals ik ze heb gemaakt zijn ze eigenlijk best gezond. En aangezien het januari is en veel mensen willen letten op wat ze eten, is dit een goede versie hiervoor. Ik denk trouwens dat het sowieso niet
verkeerd is om bijvoorbeeld gewone bloem voor volkoren bloem te vervangen. Het maakt het net iets voedzamer en gezonder. Ook heb je gelijk een gedeelte fruit binnen met deze versie.

Lekker als avond eten of als lunch of als verlaat ontbijt. Ik vind dit zo'n gerecht wat eigenlijk altijd wel kan. Maar dat ben ik, want er zijn ook genoeg mensen die dit geen avond eten vinden. Voor mij is dit ook wel comfortfood. Als wij dit vroeger thuis aten, dronken we altijd een kop thee met melk erbij. Dat is zo'n goede herinnering die ik aan pannenkoeken heb. Wanneer ik pannenkoeken eet met mijn zoontje dan zetten we een leuke film op en zitten we lekker bij de televisie met onze kop thee en pannenkoeken. Een klein, lekker verwen moment en geweldig om in het weekend te doen. Lekker genieten van zulke kleine momenten.

Nodig (+/- 10 pannenkoeken):
250 gr volkoren bloem
500 ml melk
2 eieren
1 zakje vanillesuiker 
500 gr bosvruchten (diepvries)
yoghurt
honing

boter om in te bakken 

Bereiden:
Laat de vruchten ontdooien. Mix ondertussen de bloem, melk, vanillesuiker en de eieren. Laat dit even 10 minuutjes staan, schijnt goed te zijn voor het beslag ;). Een beetje net als het laten rijzen van brood. Verhit wat boter in een pan en giet een lepel beslag in de pan. Verdeel hier 2 lepels fruit over. Herhaal dit tot het beslag op is. Serveer twee of drie pannenkoeken (ligt eraan hoe groot ze zijn) op elkaar en lepel hier 1 of 2 el yoghurt en 2 el honing op. Enjoy!

Tip: gebruik 2 pannen tegelijk om in te bakken dan ben je sneller klaar en kan je sneller eten ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten