zondag 3 januari 2016

Venkel-wortel muffins




Ik vind muffins de "lelijke" versie van cupcakes. Ja dat klinkt een beetje hard, maar dat zijn ze stiekem wel een beetje. Maaaaar... ze zijn ook echt super lekker, een stuk gezonder, minder suiker, genoeg variatie en zowel hartig als zoet maken. En o ja ze
zijn in principe zo gemaakt, de oven doet het meeste werk. Sinds ik dit besef zijn muffins voor mij echt "ontbijt" taartjes. Een feestje 's ochtends aan tafel met aan bakje thee of koffie. Dit bedoelde ik ook in 1 van mijn 10 tips om een gezondere leefstijl aan te passen: Maak het leuk en lekker! Gezond eten en afkicken van je oude eetgewoontes is echt niet altijd makkelijk, maar door dit soort dingen wordt het leuk. Want ik bedoel kom op.. wie eet er nu taartjes als ontbijt ;).

Jamie Oliver maakt ze in zijn recept met zoete aardappel, erg lekker! Ik had dus wortels over en een venkel, dus bedacht ik me dat dat een goede combi zou zijn. Je kan de venkel eerst even kort bakken, maar het gaat best lang in de oven dus het gaart in de muffin ook wel. Dit is lekker met een sausje van 2 el yoghurt en wat 2 tl chillisaus.

Nodig (voor 12 stuks):
250 gr zelfrijzend volkoren bakmeel
6 eieren
3 el Hüttenkäse 
1 wortel, geraspt 
1 venkel, in dunne halve ringen
1/2 sjalot, gesnipperd 
2-3 el geraspte kaas
handvol pinda's 
peper
zout

mengkom
muffinbakvorm/cupcakebakvorm
cupcakevormpjes of bakpapier in vierkantjes van +/- 12 bij 12 

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180 °C. Mix in een mengkom het bakmeel, de eieren en de Hüttenkäse goed door. Voeg dan de wortel, sjalot,  venkel, kaas,  pinda's, peper en zout toe. Roer alles goed door zodat alles goed gemengd is. Verdeel de vormpjes of de bakpapier vierkantjes over de bakvorm en vul ze met een goede volle lepel van de muffinmix. Bak ze op het onderste rooster in ongeveer 45 minuten goudbruin en gaar. Enjoy!

Bron: Jamie Oliver en mijzelf. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten