donderdag 25 februari 2016

"Snelle" tomaten soep


Dus deze "snelle" tomatensoep zou ik ook snel online zetten, maar daar ben ik even in gefaald. Nu
twee weken later moet ik hem toch wel echt plaatsen.
Dit recept ontstond, nadat ik trostomaten had gekocht en ze werden niet echt rijper leek wel. Nu snap ik dat ze iets steviger zijn, maar ze hoeven niet keihard te zijn. Maaaaar zoals het wel vaker gaat bij mij met fruit en groenten als ik dan nog langer wacht, totdat het rijp wordt, dan zijn ze ineens beschimmeld. Dus wat doe ik dan? 
Ik maak een lekker zondags tomatensoepje. Waarom per se zondags? Omdat ik hem op zondag maakte en verder geen reden hahahaha. Probeer hem eens uit, erg lekker en je gooit niks weg.

Nodig:
6 trostomaten 
1 grote ui (of twee kleinere)
2 teentjes knoflook
1 takje tijm
1 takje rozemarijn
500 ml groentebouillon 
1 tl worchestersaus 
1/2 tl tabasco jalapeño 
peper
zout
olie om in te bakken

Materiaal:
staafmixer 
pan van +/- 2 liter inhoud

Bereiden:
Kook ongeveer 2 liter water in de waterkoker. Snijd de tomaten aan de onderkant iets in, van links naar rechts en van boven naar beneden, in een kruis dus. Leg ze dan in een kom met het gekookte water. De kruisjes zorgen ervoor dat je straks het velletje er makkelijk af kan trekken. 
Snipper ondertussen de ui en knoflook en zet even apart. Zorg dat je je groentebouillon klaar hebt staan. Trek de blaadjes van de tijm en rozemarijn en hak wat fijner.  Kijk of de schil van de tomaten los kan krijgen. Zo ja pel ze dan en snijd in stukjes. Verhit wat olie in een pan en bak de ui en knoflook kort. Voeg dan de worchestersaus, tabasco, tijm en rozemarijn toe en bak dit even goed mee. Voeg dan de tomaten toe en bak op laag vuur en laat een beetje pruttelen voor 10 minuutjes. Voeg dan de bouillon toe en peper en zout naar smaak. Mix dit glad met een staafmixer. Laat dit nog even 10 minuutjes pruttelen op laag vuur. Serveer met een lekker kaas tosti of wat geroosterd brood. Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten