woensdag 2 maart 2016

Zoete aardappel cake


Sweet potatoe pie... Ik ken dit wel vanuit Amerika, maar het trok nooit zodanig mijn aandacht dat ik het zelf wilde maken. Net als bij carrot cake vond ik het maar raar; groente in een zoete cake. Maar dit is lekker !! Al zeg ik het zelf... 

Ik ging een gerechtje maken met zoete aardappel, chorizo, tonijn en rijst (staat ook op mijn blog, super lekker zeker proberen!), maar ik had teveel zoete aardappel gekookt. Ja toen dacht ik waarom probeer ik met een gedeelte hiervan geen cake te maken? Zo gezegd, zo gedaan! Hier is het simpele receptje voor jullie :D.

Benodigdheden:
150 gr boter, kamertemperatuur 
150 gr suiker
6 eieren   
300 gr bloem, gezeefd           
2 goede tl bakpoeder
1 dl olie   
1 grote zoete aardappel
1 el speculaas&koekkruiden 
1 el kaneel

"Glazuur":
2-3 el poedersuiker 
sap van 1 sinaasappel

Bereidingswijze:
Schil de zoete aardappel en snijd deze in kleine stukjes. Kook de zoete aardappel gaar. Verwarm dan de oven voor op 160 °C. Klop de boter en suiker luchtig. Klop dan 1 voor 1 de eieren door de mix, dan blijft het deeg luchtig. Voeg dan de bloem, bakpoeder, kaneel en koekkruiden toe en mix goed door. Stamp de zoete aardappel fijn en voeg dit toe aan de mix samen met de olie en mix nog een keer goed door. Bekleed een bakblik met bakpapier en smeer de zijkanten in met boter. Giet de mix in het bakblik. Bak in ongeveer 60 min goudbruin en gaar. Laat afkoelen. 
Mix het sinaasappelsap met een klein beetje poedersuiker. Prik wat gaatjes in de cake met een sate prikker en giet dan het sap erover, that's it. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten