woensdag 9 maart 2016

Rösti van Cêlavita robuuste frieten

Vorige week kreeg ik weer een pakketje toegestuurd van Cêlavíta. Dit keer waren het de robuuste frieten. Ik, die geen friet pan heb, begon al gelijk te denken hoe ik dit ging doen (pan met olie ofzo) toen ik zag staan dat ze ook in de oven kunnen: geweldig! Gezonder en makkelijker.. Vind ik dan tenminste. Maar ja hoe maak je hier nu echt een recept mee?
Kruiden over de frietjes strooien? Kan.. Een lekker, spannende zelfgemaakte mayonaise erbij maken? Kan ook.. Ik wilde rösti maken bedacht ik me. Dit is eerlijk gezegd wel even een werkje zeg hahahaha. Maar ik wilde niet zomaar gewoon de frietjes in de oven gooien en wat kruiden erover strooien (wat ik lekker wel met de andere frietjes heb gedaan :p). Om het je zelf makkelijk te maken zou je voorgekookte aardappelen kunnen raspen en dit ipv de frietjes gebruiken. En voor de ham kan je natuurlijk ook elke andere ham die je lekker vind gebruiken he :). Probeer het eens, goede bezigheidstherapie ;).

Nodig:
500 gr robuuste frieten van Cêlavíta  
40 gr zelfrijzend bakmeel 
40 gr geraspte kaas
3 plakjes gegrilde yorkham 
2 grote eieren of 3 kleine eieren
1 zoete ui
2 el cottage cheese
peper
zout
olie om in te bakken

Bereiden:
Begin met het snijden van de frietjes. Snijd er dunne reepjes van (het liefst zo dun mogelijk). Snijd bijvoorbeeld een frietje door de helft en snijd die helft ook weer 1 of 2 keer door de helft (hier ben je wel even mee bezig ;) ). Snijd de ham in reepjes of vierkantjes. Snijd de ui in iets kleiner dan halve ringen. Klop dan de eieren los in een kom. Voeg het zelfrijzend bakmeel dan toe en peper en zout en mix goed door. Voeg hier de frietjes, cottage cheese, geraspte kaas, ham en ui aan toe en roer goed door. Is het "beslag" te droog?  Voeg dan nog een half of heel geklutst ei toe. Verhit wat olie in een pan en schep met een grote lepel een klodder van de rösti in de pan en druk dit een beetje plat, maar zorg wel dat de rösti niet uit elkaar valt. Voeg nog 1 of 2 lepels toe aan de pan (ligt ook aan de grote van de pan of bak met twee pannen). Herhaal tot het de rösti op is. Serveer met wat knoflook mayonaise, gegrilde groenten en enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten