woensdag 23 maart 2016

Linzen-pompoen hummus


Mijn tweede poging tot het maken van humus en jaaa deze is super! Alhoewel dit geen humus met kikkererwten is, mag ik het vast wel humus noemen ;). Er zijn zoveel verschillende soorten humus. Officieel gezien wordt het van kikkererwten gemaakt. Toen ik ging Googlen naar humus kwam ik vooral heel veel pagina's tegen waarin humus werd beschreven als een laag
dode planten en weet ik veel wat hahahaha. Niet heel erg smakelijk dus. Wees gewaarschuwd als je het gaat Googlen. Ik Google trouwens alles! Als ik iets niet weet of als mensen me iets vragen dan roep ik automatisch: Google het. Zo ontzettend makkelijk en Google weet (bijna) alles en het grappige vind ik ook dat als ik iets in mijn eigen woorden formuleer dat Google me snapt hahahahha. Ik kan nu even niks verzinnen... jammer hahaha. Je maakt er in ieder geval een hele grote schaal mee met dit recept. Lekker om gezond te dippen of lekker op brood met gebakken kip van de vorige dag en wat sour cream erop. Het zijn wat voorbeelden he..

Nodig:
1 kop gedroogde rode linzen (gemiddeld grote kop en gebruik dezelfde kop ook voor het water)
2 koppen water
1 flespompoen
1 el gemalen komijn
1 el smoked paprika poeder
3 teentjes knoflook
3 el tahini of pindakaas 
sap van 1 grote citroen
4 el olijfolie
1/2 tl peper
2 tl zout

Materiaal:
2 steelpannen 
foodprocessor

Bereiden:
Doe de linzen in een steelpan en voeg hier de twee koppen water aan toe en breng aan de kook.
Schil ondertussen de pompoen en snijd doormidden en verwijder de zaadjes met behulp van een lepel. Snijd dan in blokjes en doe in de andere steelpan, voeg water toe en zet ook dit op het vuur. Kook zowel de linzen als de pompoen gaar, giet af en laat wat afkoelen.
Schil de knoflook en snijd in grove stukken en doe dit in de foodprocessor. Voeg ook de tahini/pindakaas, komijn, paprikapoeder, olijfolie, peper, zout en citroensap toe aan de foodprocessor. Als laatste gaan de wat afgekoelde linzen en pompoen erbij. Zet de foodprocessor aan en mix alles goed door tot een romige pasta. Laat even afkoelen buiten de koelkast en zet daarna in de koelkast. Lekker als beleg op brood, om te dippen of om je salade te pimpen. Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten