dinsdag 12 april 2016

"Messy" pavlova met lemon curd



Pavlovataart is een taart gebaseerd op meringue, en genoemd naar de Russische balletdanseres Anna Pavlova. Het dessert zou gemaakt zijn ter ere van deze danseres tijdens of na een van haar tournees door Australië en Nieuw-Zeeland in de jaren 20. Tot zover de Wikipedia les...
Als je de foto ziet zou je net gelijk denken dat mij
meringue mislukt was he? Of in ieder geval ik vond het nog best goed gered van mijzelf hahaha. Op mij blog staat nog een andere manier om je eiwit stevig te kloppen (met de fto van het roze meringue taartje) en ik moet zeggen dat die voor de meringue beter is dan deze. Mijn meringue werd ten eerste helemaal niet echt hard en ten tweede kreeg ik hem moeilijk los van het bakpapier toen hij eenmaal wel hard was. Ik heb het nog enigzins kunnen redden, maar zo zie je maar weer ook bij mij mislukken er genoeg dingen hoor alleen probeer ik het dan zo goed mogelijk te redden.
Super simpel en lekker taartje om als dessert te serveren of als je visite hebt... Of hoe lekker is deze fris-zoete pavlova na bijvoorbeeld de barbecue van de zomer? En het makkelijke is dat je de lemon curd al van te voren kan maken. Lemon curd is trouwens heel lekker op toast heb ok me laten vertellen door mij (Engelse) collega ! Dus alles wat je over hebt is mooi meegenomen ;).

Nodig (taartje van  +/- 15 cm):
voor de meringue:
3 eiwitten
75 gram suiker

lemon curd:
3 citroenen
3 eieren
2 eidooiers
200 gr suiker
150 gr roomboter 

handvol diepvries zomerfruit, ontdooid (of verse blauwe bessen of frambozen)

materiaal:
spuitzak, taart plateau 

Bereiden:
Meringue:
Verwarm de oven voor op 120°C en bekleed een bakplaat met bakpapier. Klop de eiwitten schuimig en voeg de suiker in 3 delen toe. Klop de eiwitten stijf. Verdeel het eiwitschuim in twee rondjes op de bakplaat met behulp van een spuitzak en spuit nog een paar kleine dotjes extra voor de topping. Bak in ongeveer een uur tot anderhalf uur in de oven. Zet daarna de oven uit en schep na 10 minuutjes met een taartschep of paletmes de taartjes van het bakpapier en leg ze op hun bovenkant neer om verder te drogen.

Lemon curd:
Rasp en pers de citroenen. Mix de suiker, eieren, dooiers, citroensap en het citroenrasp in een kom. Klop dit au bain-marie tot een dik pudding-achtig mengsel en meng er als laatste de boter doorheen. Dek dit af met huishoudfolie op de curd zelf (zodat er geen hard vliesje opkomt) en laat afkoelen.

Leg een meringue rondje op een bord of op een taartplateau. Verdeel hier een paar lepels lemon curd over. Leg hier het andere meringue rondje op en verdeel ook hierover wat lemon curd. Strooi een handvol zomerfruit hierover en verkruimel de kleine dotjes meringue hierover. Een kleine pavlova: Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten