vrijdag 1 april 2016

No-bake lemon meringue pie



Ik heb eindelijk (het is al maart namelijk) iets van mijn foodbucket list gemaakt. Deze staat al veel langer op mijn to do list dan dit jaar dus ik ben blij dat ik het eindelijk gedaan heb :). En voor mij zijn een to do list en een foodbucket list niet hetzelfde.
Op mijn to do list staan namelijk 1001 recepten die ik wil maken en die ik ook met de tijd vergeet en me dan ineens weer herinner. Mijn foodbucket list is een speldenknop van de to do list :D. Wel logisch toch? Ik ben blij dat ik deze in ieder geval eindelijk een keer heb kunnen maken.
Het begin zo dat ik een taartje wilde maken voor een jarige vriendin van me. Ze houdt heel erg van citroen in taartjes enzo, dus toen bedacht ik me dat dit twee vliegen in één klap waren: én een lekker taartje én iets van mijn foodbucket list gedaan. Ik vond dit recept op 24 kitchen en het is een no-bake versie, dus geen oven nodig mensen. Het enige waar ik de fout mee in ging was dat ik het recept heb verdubbeld, wat op zich geen probleem is, maar ik heb de taart (voornamelijk de bodem) ook hoger gemaakt en daar is de bodem niet goed tegen bestand hahaha. Ik weet nog dat ik op mijn werk aan het klagen (half huilen) was over dat ik zo bang was dat hij helemaal zou instorten. De zijkanten brokkelen af en de bodem was een soort van doormidden gebroken, dus ik was best teleurgesteld. Maaaaar ik heb hem toch een soort van kunnen redden en heel afgeleverd, alleen het aansnijden ging wat minder, maar gelukkig was de smaak super goed!  Hieronder staat het recept zoals hij op 24 kitchen staat en zorg dat je de bodem niet te hoog maakt.

Nodig:
Bodem:
100  g r roomboter
300  g r kandijkoekjes

Lemoncurd:
3  citroenen
3 eieren
2 eidooiers
200  g r suiker
150  g r roomboter

Meringue:
3 eiwitten
75  g r suiker

Materialen:
taartvorm (+/- 20 cm doorsnede)
bakpapier
gasbrander

Bereiden:
Bodem:
Smelt de boter. Verkruimel de koekjes tot fijne kruimels. Meng de boter goed door de kruimels. Bekleed de taartvorm met bakpapier en druk de kruimels stevig in de vorm, zodat er een bodem ontstaat. Laat de bodem circa 20 minuten in de koelkast hard worden.

Lemoncurd:
Rasp en pers de citroenen. Mix de suiker, eieren, dooiers, citroensap en ongeveer twee derde van het citroenrasp in een kom. Klop dit au bain-marie tot een dik pudding achtig mengsel en meng er als laatste de boter doorheen. Schenk de curd op de koekjesbodem, bestrooi met het resterende citroenrasp en laat circa 1 uur in de koelkast afkoelen.

Meringue:
Klop de eiwitten schuimig en voeg de suiker in 3 delen toe. Klop de eiwitten stijf. Verdeel het eiwitschuim op de taart en karamelliseer met de gasbrander. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten