dinsdag 7 juni 2016

Babbelaar-witte chocolade taart



Vanaf het moment dat ik het mailtje las dat ik bij de laatste 10 zat, was mijn eerste reactie: jaaaaaaaaaaa! Ik heb het gedaan!!  Bijna gelijk daarna kwam de stress en wilde ik niet meer, zo spannend vond ik het hahaha. Iedereen die ik erover sprak probeerde me moed in te praten, vertelde hoe goed dit was. Ik heb me er denk ik nog een paar dagen druk over gemaakt, maar ik heb het op gegeven moment maar laten rusten tot de dag zelf.


De dag zelf: whaaaaa stress, spannend, ik wil niet meer, kom we gaan weer naar huis, nee dat kan niet, ik geef niet op, ok knallen, we gaan ervoor!!! Dat dus.. We waren gelukkig op tijd, snel even mijn spullen naar mijn locker brengen, T-shirt en schort aan en hoppa spullen klaar gaan zetten op mijn werkplaats.  Het voelde zo echt toen ik mijn kaartje op de werkplek zag staan: mijn naam met de naam van mijn taartje. Ze waren wel de helft van mijn achternaam vergeten, jammer maar ach ik ben dat wel gewend.

In alle spanning had ik me niet bedacht dat ik een gasfornuis nodig zou hebben om mijn caramel te maken. Dit bedacht ik me pas diezelfde ochtend. Toen we daar aankwamen bleek ook dat ze die niet hadden in de bakkerij. Twee vriendinnen die mee waren zeiden als we vliegen om 9 uur wel ff naar de blokker hahaha. Toen bood mijn buurvrouw (de vrouw op de werkplek naast me) aan dat ik die van haar wel mocht lenen. Nou ook mooi! Alleen dat ging dus ook niet zoals gepland, want onze timing liep niet goed dus op het moment dat ik dacht dat ze klaar was met haar kookplaatje en ik hem wilde lenen had ze hem zelf nodig. Dusss mijn lieve vriendinnen moesten alsnog naar de Blokker racen. Wat een stress.. Ik kon dus pas echt beginnen toen ik een kookplaatje had, toen moest ik nog de caramel maken wat best even duurde. De jury vroeg zich ook al af wat ik daar aan het doen was volgens mij hahaha.. Stond ik daar maar te wachten op van alles. Eer dat de cake in de oven stond was ik al zeker 3 kwartier verder. Gelukkig stond er een leuke bakker bij de oven die me hielp (hij hielp iedereen, maar toch ;) ).

Ondertussen even mijn werkplek schoonmaken, de afwas doen en de spullen klaar zetten voor het volgende onderdeel van mijn taart. Ik moest nog een keer caramel maken en witte chocolade ganache. Nadat ik dit alles had klaar gezet, afgewassen en wel ging ik even bij mijn cake kijken. Hij was sneller klaar dan in mijn eigen oven. Omdat ik nog maar ongeveer 3 kwartier had om mijn taart én af te maken én af te laten koelen, moest ik me haasten. De bakker had het idee om de taart af te laten koelen in de vriezer, goed idee! Vervolgens ging ik de laatste dingetjes klaar maken voor mijn cake. Na wat langer dan een half uur haalde ik mijn cake uit de vriezer en ging ik hem afmaken. Ik liet wat mensen een stukje cake proeven van wat ik er af moest snijden. Maakte een praatje met een vrouw over mijn blog en haar B&B. Een race tegen de klok... ondertussen kreeg ik ook nog een camera in mijn gezicht voor wat vragen en kwam ik op de radio, kwam een ander vriendinnetje nog gehaast binnen gerend om er alsnog bij te zijn pffff..... whaaaaaaaaa!! Hahahaha wat een dag..

Ik was zoooo ontzettend blij toen mijn taartje af was! En trots.. Erg trots dat ik dit toch maar had gedaan! De finalisten moesten naar boven om daar het vonnis van de jury af te wachten en om even een broodje te eten na al dat harde werken :) en uiteraard een overheerlijke bolus!


Wat eigenlijk een half uur zou duren, duurde zeker 3 kwartier: de jury had meer tijd nodig om te proeven en een keus te maken. En ja... een kwartier duurt een uur bijna. Eindelijk kwam daar de jury.. er stond een podium met 1,2 en 3 erop. Ze bedankte iedereen voor hun inzet en lekkere taarten en begonnen toen met het opnoemen van degene die niet bij de top 3 zaten. Er waren in principe geen nummers 4 t/m 10. Helaas helaas zat ik ook bij de nummers 4 t/m 10, maar hoe cliché het ook klinkt ik was echt al zo blij en trots dat ik zo ver was gekomen en ook echt had meegedaan. Ik kreeg een super leuk bakboek van meneer Cees Holtkamp(een van de beste pattesiers van Nederland). Daarna hebben ik en mijn vriendinnen nog heerlijk geproefd en rondgekeken op de bolusdag. Het was ondanks de stress een heerlijke dag!

Hieronder het recept voor diegene die hem zelf willen uitproberen ;).

Nodig:
Voor de cake:
180 gr bloem
1 1/2 tl bakpoeder
75 gr roomboter 
75 gr suiker
3 eieren
50 ml plantaardige olie (zonnebloemolie of maïsolie)
Voor de babbelaar-witte chocolade caramel voor door de cake:
200 ml slagroom
100 gr zeeuwse boterbabbelaars 
100 gr witte chocolade 

Botercrème:
100 gr roomboter
225 gr poedersuiker
1 el melk
1/2 tl vanille

Voor de witte chocolade ganache:
125 gr witte chocolade 
100 ml slagroom

Voor de babbelaars caramel:
75 gr babbelaars
scheutje slagroom

6 zeeuwse galettes, verkruimeld

Materiaal:
steelpan
bakblik, +/- ø 20 cm 
mengkom
spatel
aluminiumfolie 
bakpapier

Bereiden:
Cake + babbelaar-witte chocolade caramel:
Verwarm de oven voor op 160 ºC. Bekleed het bakblik met bakpapier op de bodem en smeer de zijkanten in met boter. 
Verwarm de slagroom in een steelpan op laag tot medium vuur en voeg de babbelaars toe. Blijf goed roeren en hou het in de gaten. Voeg na ongeveer 5 minuten de witte chocolade toe als de babbelaars een beetje gesmolten zijn. Blijf goed roeren. 
Mix ondertussen de boter en de suiker in een mengkom. Voeg dan de bloem en het bakpoeder toe en mix weer goed door. Kijk ondertussen even naar je caramel, roer goed door en als alles gesmolten is, zet je het vuur uit en laat je het iets afkoelen. Terug naar de cake mix. Voeg de eieren en de olie toe en mix weer goed door. Als de caramel iets afgekoeld is voeg je deze toe aan de cake mix en spatel dit goed door. Giet de mix in het bakblik en zet het in de oven. Bak voor ongeveer een uur en prik dan even met een saté prikker in het midden. Deze zal nog nat of vochtig zijn, dus zet hem nog maar even terug in de oven met aluminiumfolie over de bovenkant voor ongeveer een half uurtje. Als de cake wel goed is na het uurtje dan laat je hem eruit natuurlijk. Test na de 30 minuten weer de cake met de saté prikker. Hij moet nu goed zijn, dus haal de cake maar uit de oven en laat afkoelen.

Botercrème:
Mix de boter voor ongeveer 5 minuten. Voeg de helft van de poedersuiker toe en mix weer voor circa 5 minuten totdat de poedersuiker goed is opgenomen. Doe hetzelfde met de andere helft poedersuiker. Voeg de melk en vanille extract toe en mix goed door voor 5 minuten. 
Snijd de taart doormidden en besmeer de onderkant met de botercrème en leg dan de bovenkant van de taart hier weer op.

Witte chocolade ganache:
Verwarm de slagroom  in een steelpan. Haal het van het vuur als het gaat koken. Voeg de chocolade toe en roer goed door, totdat de chocolade gesmolten is. Giet dit dan over de cake heen.

Babbelaar caramel :
Verwarm de slagroom en babbelaars in een steelpan. Blijf er goed bij en roer regelmatig. Eenmaal gesmolten giet of swirl je dit over de bovenkant van de taart. Pas wel op, want het is heel heet én de caramel wordt erg snel hard. Verkruimel de koekjes erboven en klaar. Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Hi Alcin
    Ik schrijf een boek over de Zeeuwse babbelaar en nu kwam ik je recept tegen. Dat lijkt me leuk om op te nemen in mijn boek met naamsvermelding en natuurlijk een foto. Die met de Zeeuwse knop bakblik is erg leuk maar wellicht zal mijn fotograaf eennieuws foto eten komen maken. Ik weet niet of dat zou kunnen?
    IK hoor het graag van je
    groet Margot Verhaagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow 2 jaar later zie ik dit bericht eindelijk. Hier heb je natuurlijk helemaal niks meer aan. Sorry!

      Verwijderen