zaterdag 11 juni 2016

Jamie's New York cheesecake



Of dit nou echt dé New York cheesecake is weet ik niet, maar deze is wel erg lekker! Dit is de variant van meneer Jamie Oliver. Wat mij altijd heeft tegengehouden om dit te maken is dat je er zooo veel roomkaas in moet doen wat ik dan gewoon best
duur vind hahaha. Terwijl ik dan weer makkelijk 4 euro voor een klein potje kruiden wil neerleggen. In ieder geval het werd tijd om deze te maken. Hij staat ook op mijn foodbucket list dus ja ik moet wel. Geen ramp hoor, want ik hou van taartjes maken en anders moet ik het ook niet op mijn lijst zetten.
Nog even een tip van mij: Zorg dat je als eerste je roomkaas luchtig klopt voordat je de eieren en het limoensap gaat toevoegen, want anders krijg je klontjes van je roomkaas en dan lijkt het op griesmeel pudding ofzo ;).

Nodig:
bodem:
350 gr digestive koekjes
70 gr pure chocolade 
125 gr roomboter 
cheesecake:
900 gr roomkaas (monchou)
5 eieren
150 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
6 limoenen
topping:
250 gr blauwe bessen/bosvruchten (diepvries)
2 el suiker

Materiaal:
steelpan 
bakblik ø 28 cm
bakpapier
mixer

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160°C. Bekleed de bodem van het bakblik met bakpapier en smeer de zijkanten in met boter. 
Bodem:
Verkruimel de koekjes en de chocolade. Smelt de boter in een steelpannetje. Voeg de boter toe aan de koekjes en roer goed door en vul de bodem van het bakblik. Druk goed aan met een spatel of lepel. 
Cheesecake:
Mix de roomkaas tot een glad geheel. Voeg de suiker en de eieren toe en mix door. Pers dan de limoenen en voeg het sap toe en mix weer door. Giet dit in het bakblik. Bak af in 40-50 minuten. Zet hem daarna voor 2 uur in de koelkast om af te koelen.
Topping:
Maak voor het serveren de topping. Doe het fruit in een steelpan met de suiker en laat op laag vuur pruttelen tot het een soort "grove" jam is of als je er een gladde jam van wilt maken zet je de staafmixer even in de pan. Laat dan afkoelen. Giet dit dan over de cheesecake en klaar. Enjoy!

Bron: Jamie Oliver en mijzelf 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten