vrijdag 1 juli 2016

Zomerse "gezonde" ijsjes


Kijk als we geen echte zomer hebben hier in Nederland, dan maken we het wel zomers in huis door ijsjes te maken. Heeerlijke gezonde, zomerse ijsjes om vrolijk van te worden. Ik wilde ze samen met mijn zoontje Eliano maken. Maar lees even hoe dat bij mij gaat:

Eliano mag mij best helpen zo lang hij maar goed luistert en het op mijn manier doet... Erg eigenlijk he hahaha. Ik ben best perfectionistisch en wil controle houden, dus het kost mij wat moeite om dingen zoals dit los te laten en hem zijn gang te laten gaan. Maar hey ik ben er ook om te leren van hem, dus ik probeer het los te laten ;). Ik moet ook zeggen dat hij mij vaak niet wil helpen, maar veel meer geïnteresseerd is in zijn film of speelgoed. Herkenbaar? En wanneer ik het dan gemaakt heb dan is het van: "oeww ik wil een koekje of ijsje". Dan geef ik hem er 1 en dan likt hij eraan (ja ook aan zijn koekje soms) om mij dan vervolgens aan te kijken van mam ik wil niet meer. En niet dat het niet lekker is, maar hij moet het dan hebben om het te hebben naar mijn idee. Ach ja kinderen...

Normaal ga ik lekker apart in de keuken aan de slag als die kleine boef me niet wil helpen, maar nu had ik alles klaar gezet aan de grote tafel. Zo noem ik de eettafel, nog meer mensen? Vast wel hè.. Zo kon hij zien dat ik wat ging doen en het werkte.



Hij werd nieuwsgierig en pakte meteen een stoel erbij: "mam wat gaan we doen?" Ik, met een grote glimlach op mijn gezicht, legde hem uit dat we ijsjes gingen maken voor mama's blog. Ik deed de wat grotere dingen en hij mocht o.a. de lepels vasthouden, roeren, aardbeien in de ijshouders doen en daarna nog wat proeven. Al met al een leuke woensdag middag bezigheid. 

En weet je wat ik dan het leukste vind? Het proeven !! Eliano niet zo, ik was zo veel enthousiaster dan hem. Hij zat in de film. Ja.. zo gaan dat soort dingen bij ons hahaha.

Nodig (+/- 6 ijsjes):
1 cup griekse yoghurt
1/4 cup melk
180 gr (snack)aardbeien
4 el honing

Bereiden:
Roer de yoghurt even goed los. Voeg dan de melk voor de helft toe en roer dit goed door tot een geheel. Als je dit al voldoende vloeibaar vind dan laat je de ander helft melk achterwege. Voeg dan de honing toe en roer goed door. Meer of minder honing kan natuurlijk. Wat jezelf lekker vind. Maak de aardbeien schoon en snijd ze in kleine stukjes. Prak dan 120 gr aardbeien fijn in een diep bord. 
Schep wat van de aardbeien puree in de ijshouders. Schep hier op 1 of 2 el yoghurt. Hierop verdeel je wat stukjes aardbei en dan weer wat yoghurt. Zet dan een saté prikker in het ijsje en roer een beetje heen en weer. Doe het stokje erin en herhaal dit met de andere ijshouders. Zet even een nachtje in de vriezer. Enjoy!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten