zondag 24 juli 2016

Tomatensoep met gekaramelliseerde rode ui


Mijn doel met deze soep was om een heerlijk tomatensoepje te maken met een gerookte baconsmaak. Gedeeltelijk wel gelukt, maar van mij had er nog iets meer baconsmaak aan mogen  zitten. Verder is het gewoon super lekker om een verse tomaten soep te maken vind ik. En als je eenmaal een basis hebt voor soep kan je
daar zo gigantisch veel mee variëren.

Volgens mij schrijf ik het elke keer, maar een soepje is ook goed om je groentes op te maken. Je kan van alles door elkaar gooien als je wilt. Een poos terug maakte ik een broccoli- en bloemkoolsoep. Ik bewaar altijd de stronkjes van deze twee groentes wanneer ik het eet en vries ze dan in en spaar dan totdat ik genoeg heb voor een soep. Ook een aanrader deze hoor en je kan zelf kiezen of je het vegetarisch houdt of er vis of vlees aan toevoegt.  Een soep vind ik meer een voorafje of aanvulling op een maaltijd dan een lunch op zichzelf, maar dat komt omdat ik graag ergens op kauw om echt het gevoel te hebben dat ik een goede maaltijd op heb. Ja... dat klinkt misschien vreemd, maar zo is dat bij mij hahaha. Dus toen ik laatst ging lunchen en een soepje nam, was ik benieuwd hoe dat zou gaan. Ik kreeg een paar heerlijke dikke, donkerbruine boterhammen erbij met roomboter en believe me: ik voelde me én gezond en ik had echt wel een gevulde maag hahaha.
Hier hebben jullie het recept voor de tomatensoep.

Benodigdheden:
Voor de soep:
5 trostomaten
1 grote ui
2 teentjes knoflook
5 plakken bacon
1 liter groentebouillon
1 el worchestersaus
5 plakjes ham
1 tl gedroogde salie
1/2 tl gemalen chilli vlokken
olie, om in te bakken
peper
zout
Voor de gekarameliseerde rode ui:
1 grote rode ui
1 el honing
1/2 el balsamico azijn
peper
zout

Bereiden:
Voor de soep:
Snipper de ui en snijd de knoflook fijn. Snijd de tomaten in kleine parten. Snijd ook de bacon in kleine stukjes. Bak de bacon even kort aan in de pan. Voeg een klein beetje olie toe en dan de ui en knoflook en roer alles even goed door. Voeg dan de tomaten, salie, wocestersaus en chillivlokken toe en laat alles op een laag vuur zacht en gaar worden. Giet na ongeveer 10 minuutjes de bouillon erbij en mix dit dan glad met een staafmixer. Laat dit op een laag vuur nog even pruttelen.

Voor de gekarameliseerde rode ui:
Snijd de ui in halve ringen. Verhit een klein beetje olie in een koekenpan. Voeg de ui toe en laat even glazig en zacht worden. Giet de azijn en honing erover en breng  op smaak met wat peper en zout. Laat dit op een laag vuur lekker sticky worden. Na ongeveer 10 minuutjes haal je het van het vuur.

Scheur of snijd de ham in stukjes en roer door de soep. Schep de soep in een kom, leg er wat gekarameliseerde rode ui op en als je helemaal uitgebreid wil doen dan maak je ook nog geroosterde tomaatjes (staat ook op mijn blog) erbij en leg je die bovenop de ui. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten