vrijdag 23 december 2016

Gesmolten sneeuwpoppen en stropdassen


Weet je wat ik me altijd afvraag? Hoe doen ouders dat met kinderen die een blouse en een strikje of stropdas dragen? Dreigen ze hun kinderen? "Als jij dit strikje niet draagt eten we nooit meer pannenkoeken? Als jij deze stropdas niet om laat dan moet je buiten slapen?" Ik snap het niet hahaha. Mijn zoontje heeft het nou ongeveer 3 seconde om en het is:
"nee, nee mam dit zit niet lekker hoor, nee." Geen succes, leuk voor op de foto misschien, maar daarna moet het dan ook echt uit.
Ik wil dan soms nog doorduwen en dan toch nog dat blousje aan, maar ik zei: "Weet je wat lieve jongen? Jij doet dit jaar een blousje aan met een coole kersttrui en het zal je super staan!" Hij was blij en ik ook, omdat hij blij was en ik er tot een beetje verbazing toe ook blij mee was hahaha.

Kerst bestaat voor mij uit gezelligheid, eten en familie & vrienden, maar ook bankhangen en heel cliché kerstfilms kijken. En wat eten betreft mag het best gezond zijn, maar ik vind ook dat je met kerst lekker mag genieten van "foute" taartjes, cakejes, snoepjes, lekker vlees en crispy gebakken aardappeltjes. Daarom ook nu eigenlijk weer een "foute" zoetigheid :).

Ik hou zo van kerst. Elk jaar weer ben ik verliefd op kerst. Vorig jaar schreef ik er een blog over hahaha. En het eten oh nogmaals hoe heerlijk is het om gewoon zo te genieten van al dat uitgedoste eten en die opgedofte tafels 😍. Maar geloof me als ik zeg dat ik ook altijd weer struggles heb met wat ik moet maken met kerst. Ik wil altijd teveel. Ik zou die buddha met al die armen moeten zijn en een grotere keuken dan zou het me misschien wel lukken 😉. Vorig jaar maakte ik een wat "traditionelere" kersttafel qua gerechten, maar ook een Aziatische kersttafel. Mensen zitten vaak vastgeroest in bepaalde gerechten of bepaalde chique-heid misschien, maar weet je het gaat erom dat je geniet van die dagen en iedereen doet dat op zijn eigen manier: met veel familie en lekker uit eten en helemaal opgetut en al of juist lekker naar de McDonald's en de rest van de dag in je pyjama op de bank kerstfilms kijken me een zak chips en chocolade en er zijn ook uiteraard mensen die vieren het niet en dat is ook prima. Wat ik wil zeggen is doe gewoon waar je je fijn bij voelt als het je maar gelukkig maakt en de mensen die er toe doen bij je hebt. Zoooo cliché hahaha, maar waar. Dus als je een kersttafel vol met Afrikaanse heerlijkheden wil dan doe je dat lekker en als je gewoon makkelijk frietjes bakt met heerlijke stoofvlees en mayo dan doe je dat (punt!).

Wat ik nu ook zo leuk vind is dat mijn zoontje het steeds meer meekrijgt en het allemaal zo mooi en spannend vind. Wij gaan voor het eerst met de familie uit eten en dat wil ik al zo lang en nu gaat het eindelijk gebeuren. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe het met die kleine boef van me zal gaan. Ik ben zo'n moeder die de Nintendo meeneemt. Jaa ik weet dat sommige mensen die dit lezen denken: wat?! Maar ik wil ook genieten van de avond en een beetje rust hebben en ik weet dat het voor hem gewoon lastig gaat worden om de focus te hebben op de gesprekjes met mensen en ook nog stil zitten en eten. Dat gaat hem teveel worden. Dus dan gaat de Nintendo mee, maaaaar die gebruik ik wel als nood middel. Als ik dus zie dat hij te onrustig wordt 😉. En als mensen nog tips hebben hierover dan hoor ik ze graag 😁.

Hieronder vind je het easy receptje om samen met je kids te maken. Serveer op een taart (gewoon er boven op knallen), lekker met een bolletje ijs op een bord of wat dacht je van warme appeltaart of apfelstrüdel en dan echt een smeltende kerstman ernaast? Top idee toch? Begin wel 's ochtends met het maken hiervan als je het 's avonds wilt eten. Dan is het het goed hard geworden. Ik wens jullie allemaal een hele fijne kerst en alvast een goed, gezond en liefdevol nieuwjaar!

Nodig (4 personen):
250 gr witte chocolade
4 marshmallows
2-3 doosjes smarties
24 zwarte ronde snoepjes of knip oogjes en een mondje van drop
8 zoute stengels

bakpapier

Bereiden:
Smelt de chocolade in een kommetje in de magnetron voor 30 seconden. Roer even door en zet weer in de magnetron voor 30 seconden. Herhaal dit tot het gesmolten is. Leg een stuk bakpapier op het aanrecht. Verdeel hier ongeveer 3/4 van de chocolade over in 4 soort plasjes van chocolade. Dompel dan een marshmallow in de overige chocolade leg boven aan de "plas" (zie ook foto). Herhaal dit met de andere marshmallows. Laat dit even een beetje hard worden anders glijden zijn oogjes en mond weg 😉 (ongeveer 5 minuutjes). Sorteer ondertussen de smarties. Je hebt 4 oranje nodig voor de neuzen en dan nog 4 keer 3 andere kleurtjes (zie foto) voor de knoopjes. Breek ondertussen ook de zoute stengels en maak er 8 kleine armpjes van. Als het goed is is de chocolade iets harder. Plaats de oranje smartie als neus in het midden van het hoofdje (de marshmallow). Leg ook de oogjes en mond neer. Plaats de knoopjes en geef hem zijn armpjes. Herhaal dit ook met de andere sneeuwpoppen. Laat hard worden en klaar. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten