donderdag 5 januari 2017

Bolinhos de bacalhau



Bolinhos de bacalhau... de naam alleen al. Het is een Portugees hapje met vis en het is best makkelijk te maken. Je zou ook een andere vis kunnen gebruiken of wat dacht je van garnaaltjes? Alleen dan zijn het geen bolinhos de bacalhau meer natuurlijk.
Ik had een nieuw doel na mijn bezoek aan het foodfestival Cuisine Machine afgelopen juni. Ik wilde ook (eindelijk) een poging doen om op
een food festival lekkere hapjes te verkopen en ik had de stoute schoenen aangetrokken en een bericht aan de organisatie gestuurd. Let's do this... Na wat berichtjes heen en weer was het duidelijk dat als ik iets zou gaan doen dat ik dan iets van mijn Kaapverdiaanse kant zou gaan laten zien. Kaapverdie was vroeger een kolonie van Portugal en heeft dus veel Portugese invloeden, mocht je het je afvragen waarom ik dan Portugese hapjes ging maken ;). Gelijk ben ik van alles gaan bedenken en op gaan zoeken wat ik allemaal zou kunnen maken. Ik ben namelijk niet echt Kaapverdisch opgevoed en ik heb ook niet veel van de eetcultuur meegekregen vroeger. Die week ben ik dus de keuken ingedoken en maakte ik deze hapjes. Ook heb ik geleerd dat vis en vooral tonijn echt heel veel in de keuken wordt gebruikt in Kaapverdie. Helaas ging het niet zo goed met mijn lichamelijke gezondheid en heb ik de verdere poging moeten staken, maar nu ik dit ook weer zo schrijf heb ik weer de drive om van alles uit te zoeken en te leren over mijn andere cultuur. Vooral op eetgebied hahaha.

Nodig:
250 gr bakkeljauw
200 gr kruimige aardappelen
1 ui
2 teentjes knoflook
1/4 tl chinese 5-spice
1/2 rode peper
1 ei
peper

zonnebloemolie, om in te bakken

Bereiden:
Kook de vis ongeveer 10 minuten in een pan om te ontzouten. Ververs dan het water en herhaal dit nog 2 keer. Proef na deze 3 keer even of het nog echt te zout is en anders nog 1 a 2 keer herhalen. Als de vis klaar is pluk de vis dan een beetje en kijk of er nog graatjes in zitten en haal die eruit. Kook ondertussen de aardappelen gaar. Prak dan de vis en de aardapelen samen en door elkaar. kluts het ei en schenk de helft bij de vis en aardappel. Snipper de ui, de knoflook en snijd de rode peper in fijne stukjes. Gooi dit alles samen met wat peper en de 5-spice bij de vis en aardappel en meng dit goed door elkaar. Rol hier dan kleine balletjes van en laat ze daarna ongeveer 30 minuten opstijven in de koelkast. Verhit een flinke laag zonnebloemolie in de pan en bak de balletjes gaar bruin op een medium tot laag vuur. Serveer met wat mango chutney (klik op het woord voor mijn recept hiervan). Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten