maandag 18 december 2017

Rudolph kerst cakejes



Het is weer bijna kerstmis !! Dit jaar voel ik het kerstgevoel niet zo heel erg. Ik ben meer een beetje een combinatie van the Grinch en de kerstvrouw, maar wel meer the Grinch. Het Einde van 2017 komt weer dichterbij en ik heb het idee dat ik nog zo ontzettend veel had moéten doen. Ook had ik nog zoveel wíllen doen en bereiken in dit jaar.  Aan het einde van het jaar probeer ik dan toch nog veel dingen van mijn "lijstje" te doen en te regelen, zodat het niet helemaal als falen aanvoelt hahaha. En dan nog krijg ik vaak maar 2 dingen gedaan ofzo. Het leven van een perfectionist... 😒. 



Weet je wat ook een probleempje is bij mij? Ik vind kerst en oud en nieuw zo belangrijk en zo leuk dat ik er best zwaar aan til en dat het uiteindelijk tegenvalt en dat ik er niet zo van kan genieten. Of dat ik heel veel dingen zou willen regelen en doen, maar dat ik teveel wil, niet iedereen kan en dan doe ik maar niks hahaha. Klinkt lekker depressing, maar dat zal the Grinch in me wel zijn op het moment 😂. Even zonder dollen... ik heb wel zin in kerst en ik ga het ook gewoon zelf leuk maken en genieten van het lekkere eten en de mensen om mij heen. 



Ook weer een dingetje met kerst trouwens.. Mijn lieve zoon van 6 denkt dat ik de kerstman ben. Waarom? Nou omdat ik even in de war was met kerst en Sinterklaas en hoe dat met de kadootjes hoort te gaan. Met Sinterklaas mag je je kadootjes gelijk uitpakken als je ze krijgt en met kerst liggen ze "ineens" onder de boom op kerstochtend. Maaaaar ik vind het dus zoooo veel leuker om daarvoor al leuk en gezellig veel kadootjes onder de boom te hebben liggen. Daar kon ik de jaren hiervoor gewoon mee weg komen, maar dit jaar niet 😑. Het ging namelijk zo: Ik had 4 kadootjes ingepakt en enthousiast onder de boom gelegd, maar wel een beetje uit het zicht. Eliano had niks opgemerkt en ik dacht mooi! Totdat ik hem een paar dagen later vroeg om leuk nog wat candy canes in de boom te hangen, want ik wil normaal altijd alles zelf doen en dacht Alcin, laat die boef ook gezellig helpen. En toen... toen kwam hij naar de keuken gerend met kadootjes in zijn handen. "Mama! De kerstman is geweest! Mag ik het openmaken???" Oh shit... Ik dacht bij mezelf improviseer Alcin, kom op verzin iets (ik kan zo slecht liegen, het zit niet in mijn systeem ofzo). Ik zeg: " Nouuuuu hoe kan dat nou weer?! Dat heeft de Kerstman zeker stiekem gebracht toen wij om boodschapjes waren! Wat een stiekemerd zeg. We mogen ze pas met kerst open maken helaas. Jammer hè Eliano?" Waarop hij zegt: "Ik weet wel dat jij de kadootjes daar hebt neergelegd hoor mama!". Zei hij dat nou echt 😱?? Waarop ik ontken en mijn verhaaltje weer herhaal en er over heen praat hahaha. O lieve jongen je wordt veel te snel groot. Je hoort nog helemaal niet te twijfelen aan de Kerstman, Sinterklaas en je moeder. Ondanks dat hij mij niet helemaal geloofde hebben we het er niet meer over gehad gelukkig. Vroeger pakte ik de kadootjes in waar hij bij zat, maar ok een nieuwe fase dus hahaha.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar bij Eliano op school maken de ouders iets lekkers voor bij de kerstviering. Ik wil heel extreem van alles doen, maar hou me in. Als ik naar het lijstje kijk wat ze meesturen waar je als ouder uit kan kiezen om te maken, wordt ik een beetje simpel, want ik wil flink uitpakken. Er staan ook cupcakes op het lijstje en ik bedenk me dat van die rendier cupcakes wel echt suuuuper cool zijn om te maken. Maar ik ben wel even voor de makkelijke versie gegaan. Ik dacht al die werkende ouders en dan ook nog iets leuks en lekkers in elkaar flansen? Daar maken we een snellere versie voor. Hieronder het recept. Fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Nodig:
12 custard cupcakes (2 pakken bij AH)
200 gr pure chocolade
200 ml ongeklopte slagroom
24 pretzels
12 rode en/of bruine mini smarties
12 bitterkoekjes
24 oogjes (pipoos, wibra)
12 gouden cupcake vormpjes (wibra)

Bereiden:
Verwarm de slagroom in een pan. Snijd/breek ondertussen de chocolade in kleine stukken. Zorg dat de slagroom goed heet is, maar niet kookt. Voeg dan de chocolade toe en roer goed door totdat chocolade gesmolten is en een goed egaal geheel is. Laat dit even 15 minuten afkoelen op het aanrecht en zet daarna in de koelkast voor ongeveer 15 minuten en roer dan even goed door en herhaal dit nog 2 keer totdat het een heel stuk steviger is geworden. De laatste keer mix je het choco- slagroom mengsel goed door met een handmixer totdat het romiger wordt. Zet alle versier spullen klaar, zodat je gelijk kan beginnen met decoreren voordat de chocolade te hard wordt.

Haal als eerst het witte cupcake papiertje van het cakeje af (deze plakken sowieso niet zo heel goed aan het cakeje). Smeer dan de zijkanten licht in met wat chocolade crème en plak zo het gouden cupcake vormpje vast aan het cakeje. Even goed aan drukken. Herhaal dit met de andere cakejes. 

Smeer de bovenkant van een cakeje in met chocolade crème. Leg twee pretzels als hoorntjes neer en daaronder het bitterkoekje als snoetje. Smeer wat chocolade op de oogjes en leg ze op de pretzels. Smeer ook wat chocolade op de rode smartie en plak hem op de snoet. Herhaal dit met de andere cakejes. Laat ze even wat hard worden en klaar is kees! Fijne feestdagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten